رمز تجارت الکترونیکی

رمز تجارت الکترونیکی
منبع :سایت شرکت تحقیقاتی صنایع انفورماتیک ایران

هنگامیکه قیمت سهام یک شرکت کوچک که از تجارت الکترونیکی بهره می برد در مدت زمانی کوتاه رشدچشمگیری می‌نماید سرمایه گذاران با پرسشهای زیر مواجه می شوند: آیا استفاده از اینترنت در داد و ستدبرای یک خرده فروش به سهولت انجام پذیر است ؟ مارک تجاری یک کالا که در تبلیغهای مکتوب وتلویزیونی فراگیر شده است‌، در صورت استفاده از تجارت الکترونیکی چقدر ارزش دارد؟

شرکتی تا چندماه پیش یک خرده فروش مجموعه های موسیقی آرام و مشهور بود که از کانالهای مستقیم ومرسوم ، یعنی رادیو وبرنامه های دیروقت شبانه تلویزیون ، برای تبلیغات استفاده می کرد. اما در اول ماه مه‌امسال اقدام به تاسیس سایت وب کرد واعلام نمود که آینده کاری اش بر اساس استفاده از اینترنت شکل‌خواهد گرفت‌.با وجود اینکه بیش از 60 سایت مربوط به خرده فروشان موسیقی‌،تا آن زمان برروی اینترنت‌ایجاد شده بود، سرمایه گذاران سهام شرکت مورد نظر را بصورت کلان خریداری کردند.

البته این اولین شرکتی نبود که بجای بازاریابی مستقیم از تجارت الکترونیکی استفاده می کرد. چنانچه علاوه‌بر شرکتهای بزرگ و کوچکی که قبل از این به استفاده از اینترنت روی آورده بودند، حتی خرده فروشان نرم‌افزارهای کامپیوتری نیز بودند که به جای تمام فروشگاههای خود، سایت وب را جایگزین کردند.

شرکتهای متفاوتی با کالاهای متفاوت ، از سیگار گرفته تا عطر، و با مارکهای تجاری مشهور و فراگیر همین‌مسیر را انتخاب نمودند. این شرکتها معتقدند که بدلیل معروفیت مارک تجاری خود با وجود استفاده ازتجارت الکترونیکی نیز همچون قبل سود بسیاری خواهند برد. از آنجائیکه وب برای خرده فروشان‌موقعیتهای فروش جدید و بسیار گسترده‌ای بوجود می آورد، ارائه مارکشان به دنیای الکترونیکی عاقلانه‌خواهد بود.اما این اقدام برای بسیاری از آنها شوک آور نیز بود چراکه قوانین خرده فروشی اینترنت‌، چنانکه‌در زیر ملاحظه می کنید، منحصر به فرد هستند .

قانون اول‌: سعی نکنید محصول خود را به مشتریانی که می خواهند قبل از خرید آن را لمس یا بو کنندبفروشید. اگر مشتریان کالای شما را قبلاً خریداری ننموده یا واقعاً به مارک شما اطمینان ندارند فروختن کت‌ های کشمیری‌، انواع عطر یا سیگارهای عطر دار را فراموش کنید . کالاهایی که نیاز به وارسی دقیق دارند نیزمشکل ساز هستند. مثلاً کمتر کسی حلقه ازدواج را از روی یک تصویر کامپیوتری می خرد.

قانون دوم‌: باید هزینه های حمل و پست کالا نسبت به قیمت آن به اندازه معقولی کم باشد. در این صورت‌داد و ستد کالاهایی که دارای ارزش بالا، اندازه کوچک و وزن کم هستند ارجحند. بنابراین غذاهای کنسروشده وارزان نمی توانند برای این امر به صرفه باشند.

ـ نکته مهمتر در اینترنت اینست که اگر کسی به داد و ستد با استفاده از تجارت الکترونیکی می پردازد، باید درحالت ایده‌آل بتواند کالای بیشتری نسبت به همکارش که از سایت وب استفاده نمی‌کند عرضه نماید. چراکه‌بعنوان مثال کتابفروشیهایی که دارای سیستم بلادرنگ (On-line) هستند امکان جستجوی عنوان وموضوع رابه مشتریانشان می‌دهند و در نتیجه قابلیت ارائه پیشنهادهای بیشتری به آنها دارند در حالیکه در مغازه های‌کتابفروشی چنین امکانی موجود نیست‌.

ـ قانون نهایی‌: بخاطر داشته باشید که جستجو گران‌ِ وب عمدتاً جوان‌، مرد و کامپیوترگرا می‌باشند. به همین‌دلیل است که خرده فروشان نرم افزار اینترنت بیش از گالریهای هنری مورد بازدید قرار می گیرند.

با توجه به موارد فوق می توان گفت که شرکت مورد نظر در این مقاله تمام قوانین فوق را رعایت کرده بدین‌معنی که اولاً دیسکهای فشرده می فروشد که قبل از خریداری احتیاج به لمس کردن و بو کردن ندارند. ثانیاًهزینه حمل یک دیسک فشرده در مقایسه با قیمتش معقول است‌،چراکه کوچک و سبک است‌. در ضمن به‌دلیل سابقه ای که این شرکت در بازاریابی مستقیم دارد می‌تواند علاوه بر بهره گیری از آن از مزایای داد وستد وب نیز بهره برد. در صورتیکه سایر رقبا که از اینترنت استفاده نمی کنند این امکان را ندارند. از جمله این‌مزایا آن است که هرکس می تواند از طریق اینترنت قبل از خریداری آهنگها ، به آنها گوش دهد وحتی‌آهنگهای مورد علاقه اش را بصورت سفارشی برروی یک دیسک فشرده جمع نماید. به این دلیل تجارت این‌شرکت با استفاده از وب بسیار مناسب بنظر می آید.

شرکت فوق سایت وب خود را در کنار شماره تلفنهای خود بطور سنتی در تلویزیون و رادیو تبلیغ می کند که‌این شروع مناسبی برای تبلیغات به روش جدید شرکت بوده و مسلماً رسانه های سنتی می توانند کمکخوبی در این راستا باشند.

مسلم است که تبلیغ روی وب بسیار مهم بوده و تبلیغات سنتی و مارک سازی نمی تواند جایگزین آن شود ودر صورتیکه این شرکت بودجه کافی جهت تبدیل تمام تبلیغات رادیوئی و آخر وقت شبانه تلویزیونیش به تبلیغ برروی وب های بسیار معروف اختصاصی دهد می‌تواند انتظار سود بسیاری را داشته باشد.

نظرات 6 + ارسال نظر
خسته چهارشنبه 25 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:31 ق.ظ http://bandari.blogsky.com

خوب بود . استفاده کردم .

mer c azizam

رامیتن چهارشنبه 25 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 12:25 ب.ظ

تبریک میگم یکی از بی نقص تریک وبلاگ هایی بود که ناحالا دیدیم . مطالب خیلی خوبی هم داشت

مهدی سه‌شنبه 8 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 12:08 ق.ظ

عزیزم دست گلت درد نکنه ممنونم از تلاشت

Arash پنج‌شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 10:09 ب.ظ

سلام
خوشحالم که افرادی به سن و سال شما تا این اندازه رشد کردن. وبلاگتون مایه امیدواریه. نه تنها باعث ابراز وجودتون در این دهکده مجازی شده بلکه باعث انگیزش دیگران در این راه هستین. به امید اینکه سایتی بیش از پیش عالی و غنی در آینده نزدیک از شما دیده بشه.

پاینده باشید

ایمان یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 01:08 ق.ظ

سلام خسته نباشی واقعا وبلاگ خیلی خوبی داری دستت درد نکنه مقالات خوبی داره. سعی کن بیشتر مقاله مدیریتی بذاری.

ق - ن جمعه 29 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 08:07 ب.ظ

با تشکر - از زحمات شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد