خدمات گروه ویوان در جهت برندسازی و ارتقا شهرت نام تجاری شرکت ها

خدمات گروه ویوان در جهت برندسازی و ارتقا شهرت نام تجاری شرکت ها

( Total Solution in Branding )

گروه ویوان با بهره گیری از تیم های تخصصی مختلف و با استفاده از ظرفیت های گسترده اجرایی خدمات خود را در حوزه های روابط عمومی, بازاریابی, تبلیغات و مدیریت ارتباط با مشتریان به شرح زیر تقدیم می کند. 

  • اجرای پروژه های سمپلینگ محصولات (Sampling )
  • اجرای پروژه های تحقیقات بازاریابی
  • مشاوره و اجرای پروژه های برندسازی و ارتقا شهرت نام تجاری در محیط فیزیکی و اینترنتی (Branding )
  • ایده پردازی و اجرا در زمینه طراحی و گرافیک کلیه ملزومات تبلیغاتی شرکت ها
  • اجرای پروژه های طراحی و بسته بندی محصول
  • اجرای پروژه های نامگذاری محصولات و انتخاب نام برند, طراحی لوگو و کاراکتر های کسب و کار
  • برگزاری همایش های کوچک و بزرگ برای شرکت ها و سازمان ها
  • خدمات کامل چاپ  
  • طراحی و اجرای غرفه های نمایشگاهی, دکوراسیون داخلی فروشگاه برندها
  • پوشش خبری دستاوردها, تولیدات, خدمات و رویدادهای برند شما
  • پوشش تبلیغاتی با هزینه ای مقرون به صرفه نسبت با هدف دسترسی به گروه های هدف و مشتریان سودآور
  • تهیه بولتن خبری و تبلیغاتی برای مانیتورینگ رسانه ای تمامی رقبا و بازارهای هدف به صورت چاپی و الکترونیکی
  • تولید ویژه نامه های اختصاصی و نشریات داخلی ویژه مشتریان برندها و ارسال آن به مشتریان برند
  • مشاوره و اجرای طرح های بازاریابی
  • تهیه و اجرای کمپین های تبلیغاتی
  • خرید فضای تبلیغاتی در روزنامه ها, تلویزیون, رادیو و سایت های اینترنتی با کمترین قیمت
  • راه اندازی سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM )
  • طراحی و راه اندازی سامانه باشگاه مشتریان (Customers Club )
  • راه اندازی مراکز تماس شبانه روزی با کمترین هزینه برای برندها (Call Center and Contact Center )
  • برگزاری کنفرانس های خبری (Press Conference ) و مراسم رونمایی محصول

علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر, مشاهده نمونه فعالیت ها, آشنایی با فهرست مشتریان و برگزاری جلسات مشاوره و مذاکره می توانند موارد خود را با ایمیل info@vivannews.com ارسال فرمایند و یا با شماره تلفن های 88914469, 88914470 و یا همراه 09364844401 تماس حاصل فرمایند.

سال 1390, سال هجرت و عصیان

سال 1390, سال هجرت و عصیان

نفس سال به شماره افتاد و باز در آستانه فصل رویش و دمیده شدن دیگر باره روح حیات و جنبش و طراوت در طبیعت هستیم. بسیاری کارها ماند که نکردیم, بسیاری راه ها ماند که نرفتیم و بسیاری حرف ها ماند که نگفتیم و البته بسیاری درسها که فراگرفتیم و دیدیم و شنیدیم و خواندیم که انسان این مخلوق خاص خدا, تا چه حد می تواند در سعی بین حقارت و انسانیت سیلان کند, نان به نرخ روز بخورد و یا دشنه در کام نفس فرو کند و نان خود به قناعت در قاتق معرفت فرو برد.

...و جهان سرشار بود از تلاطم, در وجوه اجتماعی, سیاسی و اقتصادی از قلب اروپا تا شاخ آفریقا و از خاورمیانه تا شرق آسیا, این ها همه بود و خلاصه یک پیام و حکایت داشت که تواتر و تحرک و تغییر اصلی ترین پس زمینه ای است که نقاش هستی بر اوراق تاریخ نقش کرده است و این نیز برای خفتگان قدرت و طمعکاران ثروت سخت می آید دیدنش و یافتنش.

همچون سال های گذشته عزم کردم که سال جدید را نیز با ایده و اندیشه ای میزبانی و پیشوازی و پیشه راه کنم و آنچه حاصل شد از ساعت ها فکر که درآمد تجربه ها و دیده ها و یافته ها و سعی سالیان مکاشفه بود سفارش خویشتن و خویشان و دوستان به دو مساله فراموش شده و مغفول در میان مردمان بود.

اولی هجرت, که مفتاح باب تحرک و تغییر و اکراه از هر آنچه ایستایی و خموشی و کندی و لختی و سستی است و چشمه ای جوشان برای دیگر گونه اندیشید, آنچنان که بزرگی فرموده:"حرکت کن شاید نبازی, حرکت نکنی حتماً می بازی"

هجرت داستانی بی انتهاست برای دستیابی به هر آنچه خوبی است و بن مایه و لازمه آن اراده است و قصد و جسارت برای فهم و ترک بدی و از دیگر سو حکایت گذشتن از خوبی هایی نظیر قدرت و ثروت برای رهایی از افسار و چشم بند این دو ملازم, که یکی عامل و باعث دیگری است و هر دو اسباب کوری تا آنگاه که شخص عزیمت هجرت کند و ترک نفس تا به حق برسد به هر آنچه خداوند حق قرار داده است.

دومی عصیان, که فوران اراده است در برابر نفس و ظلم و تکرر و مُبشری بر حق گویی و عدالت خواهی, به هر اندازه که باشد, اما باشد تا فراموش نشود این سیره بزرگان که هر جایی جوری و جفایی دیدند دیوار گنگ سکوت را شکستند و حق را گفتند تا گوش سنگین جائر بشنود شاید, و به راستی آیا کسی می تواند امروز بر دوش خود بنشاند این خلق بی شمار را پیش از آنکه خود بخواهند؟ چرا که حکایت عصیان از خویشتن آغاز می شود و شایسته که ابتدا پرده ترس و ریا و حسد و... از چهره خویشتن بر درید و بر خویشتن خویش عصیان ورزید و همچون باد مخالف بر خود وزید تا پاک گردد از دورن پلشتی ها و زشتی ها و پس آنگاه دست در دست دیگر هم قطاران و هم نوایان ساز هجرت به سوی آرمانشهر را کوک کرد.

عصیان و هجرت در وجه فردی و اجتماعی سرآغاز تغییر و تحول خواهند بود و دستمایه دست یازیدن به هر آنچه در پهنه پیچیده اجتماع, اقتصاد, سیاست, فرهنگ و...برای حرکت به سوی مطلوب بدان نیاز است.

امید که سال نو, سال ترک خودخواهی ها, سال پیوستن دلها, سال فراگیری گفتگو ها, سال احترام به انسان ها و اندیشه ها و سال تحول افکار باشد و سرآغازی برای عصیان بر خویشتن که اندازه ای شجاعت می خواهد و هجرت از تن که قدری شهامت

به امید روزی که همه با هم برخیزیم و گامی فراپیش نهیم و نهالی بکاریم پربار تا سال ها حسرت نخوریم که چرا باغچه کوچک ما سیب نداشت و تا آن روز سیب هفت سین ما سبز خواهد بود./

 

پایان زمستان 1389

فرنود حسنی

 

دومین همایش ملی امنیت اطلاعات روزهای 29 و 30 آذر برگزار می شود.

همایش ملی امنیت اطلاعات ایران روزهای 29 و 30 آذر ماه سال جاری با حضور متخصصان و کارشناسان حوزه امنیت کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه ITC2 و آکادمی امنیت Phion همایش ملی امنیت اطلاعات به عنوان بزرگترین رویداد علمی و کاربردی ایران در حوزه امنیت اطلاعات قصد دارد به جنبه های اجرایی پیاده سازی و محافظت از امنیت اطلاعات بپردازد.

این گزارش حاکی است در این همایش بسیاری از شرکت ها و کارشناسان این حوزه به ارایه تجربه ها و توانمندیهای خود در این عرصه خواهند پرداخت.

همچنین در این همایش کارگاه های تخصصی برای آموزش جدیدترین فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری برگزار خواهد شد.

علاقه مندان برای مشارکت در کارگاه های آموزشی و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی www.infosecevent.com مراجعه فرمایند و یا با شماره های 88207618 یا 88207617 تماس بگیرند.

 

دیدگاه ها فرنود حسنی در زمینه برندهای برتر ایران

ویوان نیوز را بیشتر بشناسیم.

(رسانه برندهای برتر بازار ایران)

 

اگر به دنبال آگاهی از جدیدترین برندهای وارد شده به بازار هستید!

اگر به دنبال آگاهی از محصولات و تولیدات تازه برندمحبوب خود هستید!

اگر به دنبال جدیدترین اخبار مربوط به تخفیف فروش برندهای مختلف هستید!

اگر به دنبال اخبار جشنواره های خرید و یا قرعه کشی برندها هستید!

اگر به دنبال قیمت محصولات برندهای محبوب خود هستید!

پیشنهاد می کنیم هر روز از ویوان نیوزبازدید کنید.

سایت خبری ویوان نیوز به عنوان نخستین و جامع ترین پایگاه اطلاع رسانی برندهای برتر بازار ایران با 21 سرویس خبری با موضوعات بانک, بیمه, بورس- فناوری اطلاعات- لوازم خانگی- صنعت خودرو - صنایع غذایی و نوشیدنی- پوشاک, کیف و کفش - آرایشی, بهداشتی, سلامت - آموزش و تحصیل - سینما, تناتر, موسیقی -طلا, جواهر, ساعت - معماری, طراحی داخلی -سفر و گردشگری -رسانه ها - پاساژ ها و مارکت ها -همایش و نمایشگاه -سازمان های خیریه - برند سازان و بزرگان برند -تفریح, بازی, سرگرمی -مد و مدلینگ -سرمایه گذاری و صادرات و رستوران و تشریفات جدیدترین اخبار را به کاربران خود ارایه می دهد.

همچنین شما در ویوان نیوز می توانید:

  • جدیدترین مقاله ها و گزارش های حوزه بازاریابی, روابط عمومی, تبلیغات و برندینگ را مطالعه کنید.
  • اخبار و گزارش های مربوط به شرکت و برند خود را از طریق سایت به اطلاع مردم برسانید.
  • در نظر سنجی ها شرکت کنید.
  • از اخبار استخدام برندهای مطرح و معروف بازار مطلع شوید.
  • از راهنمایی های سایت برای خرید برندها استفاده کنید.
  • از آموزش های سایت برای کاربرد برندها بهره برداری کنید.
  • و...

تمامی علاقه مندان می توانند با ارسال اخبار خود به نشانی info@vivannews.com به معرفی خدمات و محصولات شرکت خود بپردازند.

 

 

www.vivannews.com

رسانه برندهای برتر بازار ایران

پیام نوروزی فرنود حسنی به مناسبت سال 1389

1389 "سال نیک اندیشی و روشنگری"

سلام,
حال همه ی ما خوب است.
ملالی نیست جز گم شدن گاه به گاه خیالی دور
که مردم به آن شادمانی بی سبب می گویند.

عمر امسال هم به سرآمد. حس و حال امروزهای مردم شهر مانند بازی کردن با ته مانده غذای ظرف است, دلشان سیر و چشم شان گرسنه. خدایا سال بعد چه خواهد شد؟

صحبت از گل و شکوفه و بهار و این چیزها از عناصر ثابت و رسمی یک تبریک و پیام نوروزی است اما خوب چه بگویم که امسال چنان تاریک و عجیب بود که سر آن ندارم با این حرف های قشنگ و تکراری شما را بی آزارم.

خوب, قصه؛ قصه یاس و نا امیدی نیست که امسال بسیار بیشتر از آنچه که فکر می کردم جلو افتادیم اما چه کنم که هنوز دلها غمین رفتگان و نگران ماندگان است اما با این همه لحظه, لحظه نا امیدی نیست که به قول شاعر:

گمان مبر که به پایان رسید کار مغان
هزار باده ناخورده در رگ تاک است هنوز!

اما اگر به یاد آوریم که روزگارانی نه چندان دور در بساط اين شب مستعمل پي ابزار تکامل نجوا مي گشتيم و باور کرديم که بايد ترسيد

از خميازه هاي پس از رخوت جفت باره ها, آنجا که بوي الکل

عطر باروت ها را منحرف مي کند

هر چند که هر دو به سلامتي سر کشيده شوند.

شاید بزرگترین آرزویم برای سال بعد این است که سکوت ها بشکند و ما فرا بگيریم بیش از پیش با یکدیگر صحبت کنیم و کلام از دل برکنیم و به جان بنشانیم.

همیشه یادمان داده اند که مقابل سفید, سیاه است و مقابل شب, روز و مقابل سکوت, فریاد اما به خدا قسم که آزارمان داده اند با این کارشان که نگذاشتند از خاکستری هم لذت ببریم و از گرگ و میش هوا هم خوشمان بیاید و به جای سکوت و یا فریاد که یکی شعار روشنفکری است و دیگری کلام بی منطقان, ظرف کلام را از دریای اندیشه لبریز کنیم و اسفا بر ما که یاد نگرفتیم چگونه:
... دو استکان چای داغ را
از میان دویست جنگ خونین
به سلامت بگذرانيم
تا در شبی بارانی آن‌ها را
با خدای خویش
چشم در چشم هم، نوش کنیم.

کاش آن شب بارانی برسد و تار کلام در پود اندیشه تنیده شود و بتوان به رویش های تازه دل بست و امیدوار زیست. کاش دلها صاف شوند و ببینیم که در لحظه رفتن از این دنیای بی سر و سامان جز مشت خالی چیزی با انسان همراه نیست. کاش و هزار ای کاش دیگر...

اما تمام چالش و دغدغه امروزمان از آنجاست که ثبات بینش پیدا کرده ایم و در حوض عادت ها غوطه ور, که بزرگترین آفت حرکت و جنبش و زندگی است این نگاه یک سویه و ضعف بینایی نسبت به افق های دور, شاید اگر می شد خرق عادت کرد و چشم ها را شست و آنجور دیگر دید خیلی از مسائل برای خیلی از افراد حل می شد.

به رسم معهود هر ساله کلامی و نکته ای را برای مرور آنچه می تواند در سال جاری رنگ و جلایی بر تکرر تبریک هایمان بی افزاید به پیام خود پیوست می کنم که امیدوارم پیش و بیش از هر کس خود در تعالی آن بکوشم.

مایلم به عنوان یک ایرانی با پندهای آموخته از بزرگان و تجارب کسب شده از روزگاران سال 1389 خورشیدی را "سال نیک اندیشی و روشنگری" معرفی کنم به این امید و نیت که هر یک از ما بتوانیم اندیشه هایمان را در دو محورِ به خوب اندیشیدن و به خوب ها اندیشیدن برای دست یازیدن به تحول متدبرانه و تدبیر متحولانه تقویت کنیم و آنگاه شربت کلام اندیشمندانه را آغشته به شهد محبت کنیم و به روشنگری بپردازیم از هر آنچه باید به دوست و آشنا و قوم و خویش انتقال دهیم و بدانیم که هر آنچه جامعه ما آگاهیش بیشتر و داناییش فراتر باشد فرصتهای حرکت رو به جلو, پذیرش تحول و تقبل تغییر بیشتر و برتر فراهم خواهد شد.

به امید پایان زمستان

فرنود حسنی

زمستان 88

سومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی مرداد سال 1388 در تهران برگزار می شود

نظر به استقبال بی نظیر فعالان و علاقه مندان عرصه بانکداری و کسب و کار الکترونیکی از دو دوره پیشین کنفرانس بانکداری الکترونیکی, سومین دوره کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیک با رویکردی تازه و نگاهی نو به کارکردها و راهبردهای توسعه بانکداری الکترونیکی در فرآیند ها و جریان های کسب و کار در سطوح مختلفی همچونB2C , C2C و B2B در روزهای 20و 21 مرداد ماه سال 1388 مقارن با 11 و 12 اوت سال 2009 برگزار خواهد شد.
شایان ذکر است سومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی فعالیت خود را در دو روز متوالی و چهار بخش زیر دنبال خواهد کرد:
1- بخش علمی: که شامل چهار سخنرانی اصلی است که در هر روز توسط دو سخنران ارائه خواهد شد و ده مقاله برتر گزینش شده از سوی هیئت علمی است که در هر روز پنج مورد از آنها ارائه می گردد. سایر مقالات بخش علمی در کتاب سمینار چاپ و توزیع خواهد شد.
2- بخش عملی: شامل هشت کارگاه عملی است که با توجه به ظرفیت های داخلی و خارجی توسط شرکت های فعال در حوزه بانکداری الکترونیکی برای تشریح و معرفی خدمات و محصولات آنها هر روز 4 کارگاه در دو زمان موازی ارائه می گردد.
3- بخش نمایشگاهی: که شامل عرضه غرفه به بانکها، موسسات مالی و شرکت هاست که در آن به معرفی محصولات و دستاوردهای خود در عرصه بانکداری الکترونیکی خواهند پرداخت.
4- تندیس e-bank: این تندیس نمادی است برای تقدیر از برترین بانک ها و شرکت های فعال در عرصه بانکداری الکترونیکی که پس از بررسی های لازم بر اساس عملکرد رقابتی بانک ها و شرکت ها در عرصه بانکداری الکترونیکی به آنها هدیه خواهد شد.

کنفرانس در چهار بخش ویژه و 7 محور کلی زیر فعالیت خواهد کرد:
بخش ویژه یک: بانکداری الکترونیکی و مدیریت اقتصاد با رویکرد کنترل تورم و نقدینگی
بخش ویژه دو: بانکداری الکترونیکی کلید توسعه کسب و کار الکترونیکی
بخش ویژه سه: بانکداری الکترونیکی و نظام اعتبار سنجی
بخش ویژه چهار: رویکرد اجرایی بانکداری الکترونیکی در تولید خدمات و محصولات با نگاه مشتری مدار و بازاریابی


محورهای تخصصی:
1-راه حل ها و مدل های بانکداری الکترونیکی
Core Banking
Internet Banking
SMS Banking
ATM
POS
Pin Pad
Telephone Banking
Back and front office automation
And …
2-راه حل های پرداخت الکترونیکی
e-Money
e-check
Debit cards
Credit Cards
Smart Cards
And…
3-امنیت در بانکداری الکترونیکی
CA
Web security
Network security
Physical security
Security Architecting
Hardware Security Device and Solution
Software Security Device and Solution
And...

4- مدیریت بانکداری الکترونیکی
e- CRM
ERP
e-Investment
e-advertisement
HR Management in e-banking
e-Marketing for e-banking
Customizing services by e-banking
Project Management
Quality Management
Strategic Management in e-banking
And…

5- چالش های قانونی و قضایی در بانکداری الکترونیکی
چالش های قوانین حقوقی موجود و نیازهای آتی
امور قضایی در بانکداری الکترونیکی
و...

6- آموزش و فرهنگ سازی
راهکارهای اطلاع رسانی عمومی در مورد فناوری های جدید بانکی
آموزش منابع انسانی در بانکداری الکترونیکی
تبلیغات و بانکداری الکترونیکی

7- اصول و راه حل های سخت افزاری در بانکداری الکترونیکی
راه کارهای ساخت ابزارها و تجهیزات بانکداری الکترونیکی مانند خودپردازها, کیوسک ها و...
راه کارهای ساخت و بهینه سازی شعب معمولی و شعب 24 ساعته

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت http://ebanking-conf.com مراجعه فرمایند یا با شماره های 88844973 و 88844974 تماس حاصل فرمایند.

نوروز ایرانی شادباش باد

سال 1388

سال بازگشت به هویت ایرانی و پاسداشت تاریخ کهن ایران

شادباش باد.

روزی نو خواهد شکفت و نوروز خواهد شد, بار دیگر جشن خواهیم گرفت و مسرور خواهیم شد. فقیر و غنی, ضعیف و توانمند, همه و همه بر گرد سفره سبز و پر برکت هفت سین جمع خواهیم شد و شادمان از سور چهارشنبه سوری با دو زانوی ادب در حضور گران قدر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و پدران و مادران خواهیم نشست و کام جان با شکر سخن ایشان شیرین خواهیم ساخت.

نوروز گاه تجدید مهربانی ها و تمدید دوستی ها و ستایش نیکی ها و ذکر خوبی هاست, لحظه ای است برای رستن و اندیشیدن و آنی برای خواستن و دوباره بودن است.

در آستانه نوروز باستانی که زیباترین نماد ملی است و نشانی و قدمتی به ژرفای تاریخ و هویت فرهنگی ایران دارد صمیمانه ترین شادباش ها و دوردهایم را نثار جان و دل همه فارسی زبانان و ایرانیان می نمایم و از خداوند هستی بخش طلب امید بسیار و توان فراوان برای ایشان دارم که بر جد و جهدشان بی افزاید و آنها را برای آغاز مبارزه با روزگار در زمان های پیش رو آماده سازد.

از خداوند می خواهم در سال جدید دلهای ایرانیان را به نور شادی روشن گرداند لبهایشان را به زیبایی خنده آغشته گرداند, چشم امیدشان را بیناتر گرداند, زبانشان را به گفتن حق روان سازد و اندیشه اشان را خیر و خوبی ها هدایت کند و سفره اشان را پر برکت و رنگین و گسترده نماید.

از ذات پاکش می خواهیم که یارمان باشد تا زبان جز به نیکی و حق نگشاییم, اندیشه جز به نیکی نکنیم و عمل جز به خوبی انجام ندهیم.

هم وطنان و هم دلان ایرانی, آنچه امروز مایه افتخار و اتحاد و تعامل ما از هر کیش, قوم و آیین و مذهب و دین و شهر و زبان و رنگ و مرامی است هویت و بن مایه تاریخی ماست که بر پایه ای مستحکم از فرهنگ ایرانی استوار است.

امروز آیین ها و رسوم ایرانی به عنوان نهاد یکدلی و باورهای مشترک همچون حلقه ای از نور ما را به گرد خود جمع کرده اند همچنین میراث بزرگی از نام ها و آثار فرهنگی و باستانی امروز برای ما به ارث مانده است که رشک تمام دنیا را برانگیخته است و با نابخردی های داخلی و هجمه های خارجی در حال نابودی است و تنها هدف آن تخدیر و تخریب ساختار هویتی و نقطه مشترک اتحاد و انسجام ایرانیان است.

باور ایرانیان بر سه اصل گفتار نیک, پندار نیک و کردار نیک استوار بوده و بی شک بازگشت به این سه اصل بنیادین انسانی می تواند زمینه اتحاد و انسجام را برای پاسداشت هویت و تاریخ کهن ایرانی و پارسی را فراهم کند.

با افتخار و به نام یزدان پاک سال 1388 را سال بازگشت به هویت ایرانی و پاسداشت تاریخ کهن ایران اعلام می کنم و از خداوند می خواهم که ما را در این راه پرتوان, مقام و پیروز گرداند.

 

به امید پایان زمستان

سربلند و جاودانه نام ایران

فرنود حسنی

 

دومین کنفرانس جهانی مدیریت زنجیره تامین 4 و 5 اسفند برگزار می شود.

دومين كنفرانس جهانی مديريت زنجيره تأمين و سيستم هاي اطلاعات در نظر دارد در قالب برنامه تركيبي مباحث نظري و كاربردي مبادرت به ارائه مقالات پذيرفته ، نشست هاي هم انديشي و موضوعي، مودركاوي هاي پژوهشي (Case Study )، تجارب موفق (Best Practice )، كارگاه هاي تخصصي و تجارب و عملكردهاي صنعتي نمايد.
زنجيره تامين به عنوان يکي از جامع ترين متدهاي مديريت عملياتي کسب و کار به ويژه در سطوح کلان اقتصادي در دنياي امروز تحولات بسيار شگرفي را به وجود آورده است. بيشتر سازمان هاي پويا با بهره برداري از مدل ها, ابزارها و شيوه هاي زنجيره تامين توانسته اند جريان ها و فرآيند هاي کاري خود را بهينه سازند و در ساختارهاي کاري و اجرايي خود تغيير ايجاد کنند.
ويژگي مهم و جالب توجه زنجيره تامين اثرگذاري فراوان آن بر حوزه هاي کاري مختلف در لايه کسب و کار و تدارکات سازمان است. دومين کنفرانس بين المللي زنجيره تامين و سيستم هاي اطلاعاتي با هدف بررسي شرايط و راه کارهاي عملياتي پياده سازي و توسعه سامانه هاي اطلاعاتي در صدد است زمينه نزديکي افکار و انتقال تجربيات سازمان هاي ايراني و خارجي را در زمينه توسعه زنجيره تامين فراهم نمايد.
نگاه ويژه کنفرانس سال 1387 در 5 حوزه زير متمرکز است که مقالات ارايه شده در اين بخش ها در داوري ها اولويت بالاتري خواهند داشت. همچنين براي اين حوزه ها نشست هاي تخصصي ويژه اي نيز برگزار خواهد شد.
. زنجيره تامين خدمات مالي ( بانک, بيمه, سرمايه گذاري و...)
. زنجيره تامين در صنايع نيمه سنگين( خودروسازي, لوازم خانگي و...)
. زنجيره تامين در صنايع سنگين( فولاد, ذوب آهن, سيمان و...)
. زنجيره تامين در صنايع نظامي
. زنجيره تامين در صنعت فناوري اطلاعات

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می توانند با شماره 88844973 و 88844974 تماس بگیرند و یا به سایت www.scmis.ir مراجعه فرمایند.

بانک ملی, جایزه غیر ملی

 

فرنود حسنی

چند روزی است که باز هم ماراتن بانک ها برای قرعه کشی جوایز قرض الحسنه آغاز شده است و تبلیغات گسترده بانک های دولتی را در شبکه های تلویزیونی و روزنامه ها شاهد هستیم. تبلیغاتی که طبق یک روال سنتی و ضعیف مردم را به شرکت در بخت آزمایی جوایز بزرگ دعوت می کنند.

شاید نخ نما شدن این ایده ها و سبک های تبلیغاتی را در نمونه تیزرهای تلویزیونی بانک مسکن و ملت بتوان دید که هر دو افرادی را که هاج و واج به یک نقطه حیرات آور خیره شده اند نشان می دهد.

اما آنچه بهانه نوشتن این چند خط شده است تبلیغات اخیر بانک ملی ایران با 80 سال سابقه و عنوان مهم ترین و محوری ترین بانک در اقتصاد کشور است. در این تبلیغات بانک ملی با دعوت مردم به شرکت در قرعه کشی به آنها نوید دست یابی به چند صد دستگاه خودرو پروتون را می دهد.

خودرویی که اصالتا متعلق به کشور مالزی است و نه دانش فنی آن و نه برند آن متعلق به ایران است در حالی که ما در کشور خودروهایی همچون سمند و مینیاتور را به عنوان دو محصول برگرفته از دانش ملی داریم و بی شک خرید حدود 2000 دستگاه از این خودرو ها از خودروسازی وطنی می تواند چرخه اقتصادی بسیار مناسبی را در داخل کشور به وجود آورد و در شرایطی که کشور از بیماری های اقتصادی فراوانی مانند تورم و بیکاری به صورت توامان رنج می برد مرهمی هر چند کوچک بر درد اقتصاد کشور باشیم.

حال این پرسش از بانک ملی به عنوان الگوی نظام بانکی کشور مطرح است که دلیل انتخاب یک خودرو غیر ایرانی و تبلیغ مداوم نام آن از رسانه ملی در تیزرهای متعدد تلویزیونی چیست؟ آیا انتخاب کنندگان این جوایز منافع ملی را نیز در این انتخاب مد نظر قرار داده اند؟ چرا در شرایطی که کشور در حال تلاش برای رشد اقتصادی و خارج شدن از وابستگی است و بعد از سال ها وابستگی در بخش خودرو موفق به دست یابی به فناوری تولید و حتی صادرات خودرو ایرانی هستیم باید از خودرو کشوری مانند مالزی استفاده کنیم.

بی شک انتظار تمامی ایرانیان از بانک ملی چیز دیگری است و انتظار می رود بانک های کشور از این پس به جای اهداجوایز غیر وطنی از محصولات ایرانی استفاده کنند.

سی قانون موفقیت

رعایت قوانین زیر می تواند ما را در مسیر موفقیت قرار می دهد:
1. قانون انگیزه:
هر چه می گویید یا انجام می دهید از تمایلات درونی، خواسته های شما سرچشمه می گیرد. پس برای رسیدن به موفقیت باید انگیزه ها را مشخص کرد تا با یک برنامه ریزی اصولی به هدف رسید.

2. قانون انتظار:
اگر با اعتماد به نفس، انتظار وقوع چیزی را در جهان پیرامونتان داشته باشید آن چیز به وقوع می پیوندد . شما همیشه هماهنگ با انتظارات تان عمل می کنید و این انتظارات بر رفتار و چگونگی برخورد اطرافیانتان تأثیر می گذارد.

3. قانون تمرکز:
هر چیزی را که روی آن تمرکز کرده و به آن فکر کنید در زندگی واقعی، شکل گرفته و گسترش پیدا می کند. بنابراین باید فکر خود را بر چیزهایی متمرکز کنید که واقعاً طالب آن هستید.

4. قانون عادت:
حداقل 95 درصد از کارهایی که انجام می دهیم از روی عادت است. پس می
توانیم عادت هایی را که موفقیت مان را تضمین می کنند در خود پرورش دهیم؛
و تا هنگامی که رفتار مورد نظر به صورت اتوماتیک و غیر ارادی انجام نشود، تمرین و تکرار آگاهانه و مداوم آن را ادامه دهیم.

5. قانون انتخاب:
زندگی ما نتیجه انتخاب های ما تا این لحظه است. چون همیشه در انتخاب افکار
خود آزاد هستیم، کنترل کامل زندگی و تمامی آن چه برایمان اتفاق می افتد در دست خودمان است.

6. قانون تفکر مثبت:
برای رسیدن به موفقیت و شادی، تفکر مثبت امری ضروری است. شیوه تفکر شما
نشان دهنده ی ارزش ها، اعتقادات و انتظارات شماست.

7. قانون تغییر:
تغییر ، غیر قابل اجتناب است و ما باید استاد تغییر باشیم نه قربانی آن.

8. قانون کنترل:
سلامتی ، شادی و عملکرد درست از طریق کنترل کامل افکار، اعمال و شرایط پیرامونمان به وجود می آید.

9. قانون مسؤولیت:
هر چه و هر کجا که هستید به خاطر آن است که خودتان این طور خواسته اید.
مسوولیت کامل آن چه که هستید ، آن چه که به دست آورده اید و آن چه که
خواهید شد بر عهده خود شماست.

10. قانون پاداش:
عالم در نظم کامل به سر می برد و ما پاداش کامل اعمالمان را می گیریم. همیشه از همان دست که می دهیم از همان دست می گیریم. اگر از عالم بیشتر دریافت می کنید به این دلیل است که بیشتر می بخشید.

11. قانون خدمت :
پاداش هایی را که در زندگی می گیرید با میزان خدمت شما به دیگران رابطه
مستقیم دارد. هر چه بیشتر برای بهبود زندگی و سعادت دیگران کار کنید و
توانایی های خود را افزایش دهید، در عرصه های مختلف زندگی خود بیشتر پیشرفت می کنید.

12. قانون علت و معلول:
هر چه به دلیلی رخ می دهد. برای هر علتی معلولی است و برای هر معلولی علت یا علت های به خصوصی وجود دارد، چه از آن ها اطلاع داشته باشید چه نداشته باشید. چیزی به اسم اتفاق وجود ندارد. در زندگی هر کاری را که بخواهید می توانید انجام دهید به شرط آن که تصمیم بگیرید که دقیقاً چه می خواهید و سپس عمل کنید.

13. قانون ذهن:
شما تبدیل به همان چیزی می شوید که درباره آن بیشتر فکر می کنید. پس همیشه درباره چیزهایی فکر کنید که واقعاً طالب آن هستید.

14. قانون عینیت یافتن ذهنیات:
دنیای پیرامون شما تجلی فیزیکی دنیای درون شماست. کار اصلی شما در زندگی این است که زندگی مورد علاقه خود را در درون خود خلق کنید. زندگی ایده آل خود را با تمام جزییات آن مجسم کنید و این تصویر ذهنی را تا زمانی که در دنیای پیرامون شما تحقق پیدا کند حفظ کنید.

15. قانون رابطه مستقیم:
زندگی بیرونی شما بازتاب زندگی درونی شماست. بین طرز تفکر و احساسات درونی شما ، و عملکرد و تجارب بیرونی تان رابطه مستقیم وجود دارد. روابط اجتماعی، وضعیت جسمانی شرایط مالی و موفیت های شما بازتاب دنیای درونی شماست.

16. قانون باور:
هر چیزی را که عمیقاً باور داشته باشید به واقعیت تبدیل می شود. شما آن چه
را که می بینید باور نمی کنید بلکه آن چیزی را می بینید که قبلاً به عنوان باور انتخاب کرده اید. پس باید باورهای محدود کننده ای را که مانع موفقیت شما هستند شناسایی کنید و آن ها را از بین ببرید.

17. قانون ارزش ها:
نحوه عملکرد شما همیشه با زیر بنایی ترین ارزش ها و اعتقادات شما هماهنگ است. آن چه که ارزش هایی را که واقعاً به آن اعتقاد دارید بیان می کند ادعاهای شما نیست بلکه گفته ها، اعمال و انتخاب های شما به ویژه در هنگام ناراحتی و عصبانیت است.

18. قانون تأثیر تلاش:
همه امید ها، رویاها، هدف ها و آرمان های ما در گرو سخت کوشی است. هر چه بیشتر تلاش کنیم؛ موفقیت بیشتری کسب خواهیم کرد.

19. قانون آمادگی :
در هر حوزه ای موفق ترین افراد ، آن هایی هستند که وقت بیشتری را صرف کسب آمادگی برای انجام کارها می کنند. عملکرد خوب نتیجه آمادگی کامل است.

20. قانون حد توانایی :
شاید برای انجام همه کارها وقت کافی وجود نداشته باشد ولی همیشه برای انجام مهم ترین کارها وقت کافی هست. هر چه بیشتر کار کنیم کارایی بیشتری پیدا می کنیم. اما باید اموری را بر عهده بگیریم که در حد توانمان باشد.

21. قانون تصمیم:
مصمم بودن از ویژگی های اساسی افراد موفق است. در زندگی هر جهشی در جهت پیشرفت هنگامی حاصل می شود که در موردی تصمیم روشنی گرفته باشیم.

22. قانون خلاقیت:
ذهن ما می تواند به هر چیزی که باور داشته باشد دست یابد . هر نوع یشرفتی در زندگی با یک ایده آغاز می شود و چون توانایی ما در خلق ایده های جدید نامحدود است آینده نیز محدودیتی نخواهد داشت.

23. قانون استقامت:
معیار ایمان به خود، توانایی استقامت در برابر سختی ها، شکست ها و ناامیدی
هاست . استقامت ویژگی اساسی موفقیت است . اگر به اندازه کافی استقامت کنیم، طبیعتاً سرانجام موفق خواهیم شد.

24. قانون صداقت:
خوشبختی زمانی به سراغ ما می آید که تصمیم بگیریم هماهنگ با والاترین ارزش ها و عمیق ترین اعتقادات خود زندگی کنیم. همواره باید با آن بهترین بهترین ها که در درون مان وجود دارد صادق باشیم.

25. قانون انعطاف پذیری:
در تعیین اهداف خود قاطعیت داشته باشید، اما در مورد روش دست یابی به آنها انعطاف پذیر باشید. درعصر تحولات سریع و رقابت شدید، انعطاف پذیری از
ضروریات است.

26. قانون خوشبختی:
کیفیت زندگی ما را احساسمان در هر لحظه تعیین می کند واحساس ما را تفسیر خودمان از وقایع پیرامونمان مشخص می سازد، نه خود وقایع. هرگز برای این که تجربه خوشی از دوران کودکی داشته باشید دیر نیست. کافی است گذشته را مرور کنید و روشی را که برای تفسیر تجربیات خود داشته اید تغییر دهید.

27. قانون تعجیل :
ما همواره دوست داریم که هر چه زودتر به آرزوهایمان برسیم، به همیت دلیل است که در تمام عرصه های زندگی بی قراریم.

28. قانون فرصت:
بهترین فرصت ها اغلب در معمولی ترین موقعیت های زندگی مان به وجود می آید. پس بزرگترین فرصت ها به احتمال زیاد همیشه در دسترس ماست.

29. قانون خود شکوفائی:
شما می توانید هر چه را که برای رسیدن به اهداف تعیین شده خود به آن نیاز
دارید بیاموزید. آن هایی که می آموزند توانا هستند.

30. قانون بخشندگی :
هر چه بیشتر ، بدون انتظار پاداش به دیگران خدمت کنید خیر و نیکی بیشتری به شما می رسد، آن هم از جاهایی که اصلاً انتظار ندارید. شما تنها در صورتی حقیقتاً خوشبخت خواهید شد که احساس کنید به دلیل خدمت به دیگران انسان با ارزشی هستید.

دومین كنفرانس مديريت زنجيره تأمين و سيستم هاي اطلاعات/ تهران/ 3 و 4 اسفند 87

دومین كنفرانس مديريت زنجيره تأمين و سيستم هاي اطلاعات در نظر دارد در قالب برنامه تركيبي مباحث نظري و كاربردي مبادرت به ارائه مقالات پذيرفته ، نشست هاي هم انديشي و موضوعي، مودركاوي هاي پژوهشي (Case Study ) ، تجارب موفق (Best Practice ) ، كارگاه هاي تخصصي و تجارب و عملكردهاي صنعتي نمايد.
اين كنفرانس به گونه اي طراحي شده است تا فعالان دانش و مهارت حوزه مديريت زنجيره تأمين و سيستم هاي اطلاعات و ارتباطات با رغبت و شجاعت علمي خود به جامعه صنعتي و علمي كشور شناسانده شوند .
زنجیره تامین به عنوان یکی از جامع ترین متدهای مدیریت عملیاتی کسب و کار به ویژه در سطوح کلان اقتصادی در دنیای امروز تحولات بسیار شگرفی را به وجود آورده است. بیشتر سازمان های پویا با بهره برداری از مدل ها, ابزارها و شیوه های زنجیره تامین توانسته اند جریان ها و فرآیند های کاری خود را بهینه سازند و در ساختارهای کاری و اجرایی خود تغییر ایجاد کنند.
ویژگی مهم و جالب توجه زنجیره تامین اثرگذاری فراوان آن بر حوزه های کاری مختلف در لایه کسب و کار و تدارکات سازمان است. دومین کنفرانس بین المللی زنجیره تامین و سیستم های اطلاعاتی با هدف بررسی شرایط و راه کارهای عملیاتی پیاده سازی و توسعه سامانه های اطلاعاتی در صدد است زمینه نزدیکی افکار و انتقال تجربیات سازمان های ایرانی و خارجی را در زمینه توسعه زنجیره تامین فراهم نماید.

پژوهشگران ، مؤلفان ، علاقمندان و حرفه اي هاي SCM , ICS , IT ولجستيك را به ارائه مقالات ، مورد كاوي ها (Case Study) و تجارب موفق (Best Practice ) درهمه جنبه هاي تخصصي زیر دعوت مي نماييم:

( محور های ارائه شده هیچگونه محدودیت موضوعی ایجاد نمی کنند وعزیزان پروهشگر در ارائه مباحث خود آزادند )

نگاه ویژه کنفرانس سال 1387 در 5 حوزه زیر متمرکز است که مقالات ارایه شده در این بخش ها در داوری ها اولویت بالاتری خواهند داشت. همچنین برای این حوزه ها نشست های تخصصی ویژه ای نیز برگزار خواهد شد.
. زنجیره تامین خدمات مالی ( بانک, بیمه, سرمایه گذاری و...)
. زنجیره تامین در صنایع نیمه سنگین( خودروسازی, لوازم خانگی و...)
. زنجیره تامین در صنایع سنگین( فولاد, ذوب آهن, سیمان و...)
. زنجیره تامین در صنایع نظامی
. زنجیره تامین در صنعت فناوری اطلاعات


حوزه 1 : كاربردهاي مديريت زنجيره تأمين ( Supply chain Management Applications) :

• مديريت تقاضا (Demand Management )
• برنامه ريزي زنجيره تأمين (Supply chain Planning )
• كنترل زنجيره تأمين (Supply chain Control )
• برنامه ريزي منابع توزيع ( Distribution Resource Planning )
• مفهوم ناب (Lean ) و چابكي در مديريت زنجيره تأمين (Agility )
• Security and Risk management in Supply chain
• همكاري، اشتراك اطلاعات در زنجيره تأمين (Collaboration and Information sharing in Supply chain)


حوزه 2 : طراحي زنجيره تأمين (Supply chain design ):

• انتخاب و توسعه مشاركت مبتني بر مشتريان / تأمين كنندگان
• Choice and Development of Partnership with Customers / Suppliers Best
• كارآفريني و زنجيره تأمين Enterprenear ship and Supply chain
• برون سپاري ، درون سپاري و موارد مرتبط . Out sourcing , off shoring ,Insourcinganel Back souraing
• زنجيره تأمين پويا ( Dynamic Supply chain )
• لجستيك معكوس ( Reverse Logistic )
• توليد شبكه اي ( Network Manufacturing )
• طراحي ، كنترل سازمان شبكه ( Network Enterprise Design and Control )
• سازمان مجازي ( Virtual Enterprise )
• خدمات توليد مجازي ( Virtual Manufacturing Service )
• مديريت امنيت و ريسك در زنجيره تأمين
Security and Risk Management in Supply chain



حوزه 3 : سيستم هاي تصميم گيري و اطلاعات درمديريت زنجيره تأمين
Information and decision systems for SCM :

فناوري اطلاعات (IT) در مديريت زنجيره تأمين (SCM) شامل : ERP,CRM,APS,SCEM,SRM,SCE,EA I,MPR II .
0 هوش كسب و كار Business Intelligenee
0 سيستم هاي پشتيباني تصميم Decision Sopport Systems
0 يكپارچگي سيستمي System Integration
0 قابليت تبادل اطلاعات سازمان Enterprise Interoperability
0 يكپارچگي زيرساختي Infrostructure Integration
0 مديريت دانش و اطلاعات Knowledge and information Management
0 مديريت ارتباط تأمين كننده Supplies Relation Ship Management



حوزه 4 : زنجيره تأمين الكترونيكي (e-Supply Chain):

. ارتباطات B2B و B2C
. بازارگاه الكترونيكي و مديريت زنجيره تأمين e-marketplace and sc
. همكاري الكترونيكي e-collaboration and sc
. تجارت الكترونيكي e-commerce and sc
. لجستيك الكترونيكي e-Logistics and sc
. معماري و مدل هاي كسب وكار الكترونيكي e-business models and architectures
. تكنيك هاي خدمات الكترونيكي و زنجيره تأمين e-service technigues and sc
. بهره گيري از تكنيك شناسايي محصول شامل : RFID , EDI,VMI,3PL
. توليد بر پايه وب Web-Enabled manufacturing
. راهكارها و پيشرفته هاي بي سيم . Wireless Solution



حوزه 5 : لجستيك Logistics :

0 مديريت لجستيك و مدل هاي عملياتي Logistics management Operation model and
0 لجستيك عملياتي Operation Logistics
0 راهبردهاي فهرست كالا و اموال Intentory Strategies
0 بهينه سازي تحويل خدمات و كالا Inventory and service delivery optimization
0 سيستم هاي تأمين ( مانند : VMI , SMI ,…… )
0 مديريت انبار Warehouse Management
0 سيستم هاي ترابري و حمل ونقل Transportation Systems
0 سيستم هاي توزيع Distribution Systems



حوزه 6 : مدل سازي و ارزيابي زنجيره تأمين Supply Chain Modeling and Valuation :

. روش شناسي هاي مدل سازي Modeling Methodologies
. مدلسازي : ابزارها و تكنيك ها Modeling , Tools and Technigues
. متريك و اندازه گيري عملكرد Metric and Performance Measurement
. تحليل عملكرد Performance analysis
. مديريت عملكرد زنجيره تأمين Supply Chain Performance Management
. الگوبرداري و تجارت موفق Best Practices and Benchmarking
. بهينه سازي زنجيره تأمين Supply Chain Optimization



حوزه 7 : ديدگاه سازماني و اقتصادي زنجيره تأمين :

0 موضوعات بين الملل و جهاني سازي .
0 زنجيره تأمين در بنگاه هاي كوچك و متوسط .
. مهندسي مجدد فرايند هاي كسب و كار و مديريت فرآيندهاي كسب وكار .
. مديريت ويكپارچگي سازمان .
. فرهنگ سازمان و منابع انساني در زنجيره تأمين .
. موضوعات مالي در مديريت زنجيره تأمين .

وب سایت: http://scmis.ir          شماره تلفن دبیرخانه کنفرانس: ۸۸۸۴۴۹۷۳ و ۸۸۸۴۴۹۷۴

دومین کنفرانس بین المللی مدیریت زنجیره تامین و سیستم های اطلاعات

دومین كنفرانس مديريت زنجيره تأمين و سيستم هاي اطلاعات در نظر دارد در قالب برنامه تركيبي مباحث نظري و كاربردي مبادرت به ارائه مقالات پذيرفته ، نشست هاي هم انديشي و موضوعي، مودركاوي هاي پژوهشي (Case Study ) ، تجارب موفق (Best Practice ) ، كارگاه هاي تخصصي و تجارب و عملكردهاي صنعتي نمايد.
اين كنفرانس به گونه اي طراحي شده است تا فعالان دانش و مهارت حوزه مديريت زنجيره تأمين و سيستم هاي اطلاعات و ارتباطات با رغبت و شجاعت علمي خود به جامعه صنعتي و علمي كشور شناسانده شوند .
زنجیره تامین به عنوان یکی از جامع ترین متدهای مدیریت عملیاتی کسب و کار به ویژه در سطوح کلان اقتصادی در دنیای امروز تحولات بسیار شگرفی را به وجود آورده است. بیشتر سازمان های پویا با بهره برداری از مدل ها, ابزارها و شیوه های زنجیره تامین توانسته اند جریان ها و فرآیند های کاری خود را بهینه سازند و در ساختارهای کاری و اجرایی خود تغییر ایجاد کنند.
ویژگی مهم و جالب توجه زنجیره تامین اثرگذاری فراوان آن بر حوزه های کاری مختلف در لایه کسب و کار و تدارکات سازمان است. دومین کنفرانس بین المللی زنجیره تامین و سیستم های اطلاعاتی با هدف بررسی شرایط و راه کارهای عملیاتی پیاده سازی و توسعه سامانه های اطلاعاتی در صدد است زمینه نزدیکی افکار و انتقال تجربیات سازمان های ایرانی و خارجی را در زمینه توسعه زنجیره تامین فراهم نماید.

نگاه های ویژه کنفرانس امسال بر موضوعاتی همچون موارد زیر می باشد:
• SCM بويژه مفاهيم جديد مانند CPFR
• تجارت الکترونيکي در مدلB2B و G2B
• ارتباط با مشتريان و شهروندان در مدلهاي G2C وB2C
• راه حلهاي مبتني بر RFID
• ساير راه حلهای مرتبط با حوزه مديريت زنجيره تامين

وب سایت: http://scmis.ir

نمایشگاه و نمایشگاه مجازی و کارکرد‌های آن در توسعه بازار

فرنود حسنی- سهيلا سلطانی

نمايشگاه به معني محل عرضه کالا است. مترادف واژه نمايشگاه[1] به زبان انگليسي به معني جشن است و وجه تسميه يا علت نام گذاري نمايشگاه اين است که در گذشته مردم عادت داشتند در روزهاي خاصي و در محل هاي مشخصي با انگيزه گردهمايي و شرکت در اجتماع هاي عمومي, ضمن مراسم جشن و شادماني يا برگزاري آداب و رسوم به تجارت نيز بپردازند. ريشه پديده نمايشگاه (Fair) به منشا زباني آن برمي گردد. Fair از كلمه لاتين feira  گرفته شده كه به معناي تعطيلات و بازار مكاره است. اين واژه به نوبه خود متناظر است با كلمه لاتين feriae  كه به معناي فستيوال مذهبي مي باشد.

طي قرن دوازدهم اهميت نشست هاي تجاري افزايش يافت. نمايشگاه ها در کنار كليساها برگزار مي شدند به نحوي كه مفاهيم جشنواره[2] مذهبي و بازار مكاره در زباني مشترك آميخته شدند. كلمه Exhibition اوايل 1649 مطرح شد. اين واژه از كلمه لاتين Exposito اقتباس شده است كه به معناي نمايش يا نشان دادن در يك نمايش مي باشد. Exposition  فقط مجموعه اي از اشيا جالب كه در محل و زماني خاص به نمايش گذاشته مي شوند نيست. نمايشگاه  يك فعاليت و اقدام انساني است كه به دليل هاي مشخص  و براي رسيدن به نتايج تعريف شده خاص صورت مي گيرد. نمايشگاه ها شكلي از تبادل انساني هستند كه به اين وسيله غرفه داران از يك طرف با بازديدكنندگان از طرف ديگر ارتباط برقرار مي كنند. نتايج آنها فقط بر حسب فعاليت و تفكر آينده مطرح مي شوند.

واژه Exposition به همان ريشه Exhibition  برمي گردد. Exposition  در فرانسه قديم ريشه دارد و بسيار شبيه Exhibition است. Exposition در محل هايي برگزار مي شدند كه ويژه آنها ساخته شده بودند. واحدهاي دولتي و يا گروه هايي از شركت ها با حمايت دولتي به منظور توسعه تجارت برگزاركننده آنها بودند و از توليد كنندگان براي نمايش كالاهاي خود دعوت به عمل مي آمد. در زبان محاوره اين سه مفهوم به يك معنا استفاده مي شوند. اما برخي از توسعه هاي مفهومي جالب وجود دارد كه تغييرپذيري صنعت نمايشگاهي امروز را نشان مي د هد.

ادامه این مقاله را می توانید در ماهنامه عصر فناوری اطلاعات شماره ۳۷ (آبان ۸۷) مطالعه فرمائید.

پول واحد عربی, فرصت ها و تهدید ها

 

فرنود حسنی

در خبر ها آمده بود که شورای همکاری خلیج فارس در نشست اخیر خود کلیات راه اندازی پول و بانک مرکزی واحد را در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به تصویب رسانده است و قرار است در نشست های آتی جزییات مختلف آن مانند شرایط ورود, نام پول, محل استقرار بانک مرکزی و... مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

بزرگترین و موفق ترین تجربه بین المللی در این خصوص باز می گردد به عملکرد اتحادیه اروپا در رواج پول مشترک اروپایی با نام یورو و تقویت آن به واسطه توانمندی های اقثصادی و صنعتی اعضا که این پول توانست در مقابل ارز هایی مانند دلار و ین ژاپن به قدرت مناسبی برسد و تاثیرات بسیار بالایی را در مناسبات اقتصادی بین المللی بگذارد.

پیچیدگی های اقتصاد در عصر حاضر و توسعه نظام تجارت جهانی کشورها را به سمتی می برد که ناچار از تقویت توان خود دربرابر قدرت های دیگر هستند و در این بین اتحاد کشورهای عربی که رشد و توسعه اغلب آن ها به واسطه دلارهای نفتی به دو دهه اخیر باز می گردد بی شک نقطه عطفی در اقتصاد منطقه و سطح بین الملل خواهد بود. در شرایطی که این کشورها به دلیل جمعبت کم و دسترسی به منابع عظیم نفت و گاز از موقعیت پولی مناسبی نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا برخوردار هستند اتحاد آنها برای دست یابی به پول مشترک می تواند برآیند مثبتی را برای اقتصادشان به همراه داشته باشد این در حالی است که به دلیل سیاست های باز آنها, سیل سرمایه گذاری های خارجی و توجه کشورهای آمریکایی و اروپایی برای حضور فعالانه در اقتصاد این کشورها قدرت و توان مضاعفی را برای آنها فراهم آورده است و بهترین فرصتها را برای خروج آنها از اقتصاد تک محصولی و ورود به فضای جدید کسب و کار و اقتصاد به وجود آورده است به گونه ای که صنعت توریسم و همچنین تبدیل شدن برخی از این کشورها به عنوان باراندارهای اقتصادی خلیج فارس زمینه توسعه سریع آنها را فراهم کرده است.

این در شرایطی است که سیاست های ضعیف اقتصادی, ایران که از نظر تمامی شاخص های بالقوه اقتصادی به مراتب سرتر و توانمند تر از این کشورهاست هنوز درگیر حل معادله های دو مجهولی اقتصاد به بن بست رسیده  خود در عرصه اقتصاد جهانی است. چرا که علی رغم فرصت های فراوانی که با افزایش قیمت نفت در سه سال اخیر برای گذار از اقتصاد تک محصولی وجود داشت تمام تلاش خود را معطوف رفع صورت مساله تورم با راه حلهایی مانند حذف سه صفر از پول ملی و یا در پیش گرفتن سیاست های انقباضی مالی در داحل کشور است که بی شک زمینه ورشکستگی صنعت و تولید ملی را در رقابت با ابر قدرتهای صنعتی منطقه ای و بین المللی را فراهم می آورد.

به هر حال شنیدن این خبر در شرایط حاضر نکته ای است که نباید از ذهن سیاستگذاران اقتصادی دور باشد و تهدیدهای حاصل از این اتحاد قطعا اثرات بسیار خطرناکی را می تواند برای اقتصاد ایران در منطقه و بین الملل به همراه داشته باشد که باید پیش بینی ها و اقدامات لازم برای کنترل این آثار پیش از وقوع آنها انجام شود.

 

 

 

نقش رویکرد استراتژیک در برند سازی و گزینش شعارهای بانکی

فرنود حسنی

www.farnood.com

بانک به عنوان یکی از حلقه های مهم زنجیره امور مالی در هر کشوری از جایگاه با اهمیتی در اقتصاد برخوردار است. فضای رقابتی در اقتصاد جهانی بانک ها را به عنوان بنگاه های مالی به سمتی می برد تا از ابزارها و شیوه های مختلفی برای توسعه کمی و کیفی بازار خود بهره ببرند و بی شک در این میان استراتژی های کلان بانک هستند که بر راهبردهای تبلیغی و ترویجی بانک ها اثر مستقیم دارند. بانک های ایرانی هم قطعا از این قاعده مستثنی نیستند. اما آنچه که می تواند به عنوان نماد و نمایانگر خوبی برای بیان توانمندی ها, راهبردها, رویکردها و ماموریت های پیش بینی شده یک بانک مورد استفاده قرار گیرد شعارهای بانکی هستند که در واقع عبارت های کوتاهی هستند که دنیایی از تفکر, سرمایه گذاری و برنامه ریزی را در ورای خود دارند و علاوه بر نقش تبلیغاتی بسیار پر رنگ نشان دهنده نگاه و بینش واقعی مدیران ارشد بانک نسبت به بازار و مشتری است و به نوعی نشان دهنده پرستیژ بانک است. در این یادداشت قصد داریم به معرفی و بررسی شعارهای تبلیغاتی بانک های ایرانی بپردازیم:

بانک تجارت, بانک فردا

این شعار ضمن تاکید بر یک رویکرد آینده نگرانه آنچنان که باید و شاید نمی تواند بر رویکرد استراتژیک بانک تاکید داشته باشد. اما به هر حال تاکید بر کلمه فردا به عنوان محور تفکرات واندیشه های بانک تجارت می توانید بسیار مثبت و مناسب باشد چرا که این کلمه ماهیتا دارای بار مثبت است و به دلیل کوتاهی به راحتی در ذهن می نشیند و تلفیق آن با نام بانک وزن و تعادل خوبی را برقرار می کند. شاید مهمترین ضعف این شعار عدم وضوح در ایجاد ذهنیت نسبت به صفت برجسته بانک تجارت دانست.

 

بانک مسکن, بانک پاسخگو

بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی در سال های گذشته فعالیت ها و اقدامات جالب توجهی در حوزه ترویج و برندینگ داشته است و شاید مهمترین جلوه آن را در انتخاب شعار ساده و زیبای بانک پاسخگو بتوان دید. علی رغم اینکه می توان پاسخگویی را وظیفه عادی هر بنگاه اقتصادی پر ارتباطی مثل بانک نامید اما مساله مهم این است که آن بانک تا چه حد برای این وظیفه اهمیت قائل است و آن را در استراتژی ها و فرآیندهای کاری خود لحاظ کرده است. پاسخگویی به مشتری مساله ای حساس و البته مسئولیتی خطیر است که قطعا اگر در سرلوحه برنامه های یک بانک قرار می گیرد ضرورت شکل گیری نگاه جدید  و تغییر فرهنگ سازمانی را به ویژه در نیروهای صف جدی تر می کند.

شاید گزینش این شعار خوب توانست در بازه زمانی که بانک های تخصصی دیگر نیز در حال دگردیسی بودند از تاثیر نام بانک بر شعار و ذهنیت جامعه جلوگیری کند اتفاقی که در مورد بانک کشاورزی رخ نداد.

 

بانک کشاورزی, بانک همه مردم ایران

بانک کشاورزی نیز به عنوان یکی از بانک های تخصصی کشور به دلیل نام خاصی که دارد با آغاز مدیریت جلال رسول اف تلاش کرد تا خود را از مارک خاص منظوره بودن دور کند و با انتخاب شعار بانک همه مردم ایران, دغدغه خود را برای نشان دادن وجهه عام خود نشان دهد.

شاید به همین دلیل بود که بانک کشاورزی انرژی خود را معطوف این قضیه کرد و نتوانست بر رویکرد های استراتزیک تاکید کند تا جایی که سایر شعارهای این بانک مانند بانکداری الکترونیکی را با بانک کشاورزی تجربه کنید نتوانست اثربخشی لازم را داشته باشد و هنوز مردم عبارت بانک همه مردم ایران را در ذهن داشته باشند.

 

بانک سامان, بانک هوشمند

شعار بانک سامان بانک هوشمند, شعاری است که در حدود یک سال گذشته توسط این بانک انتخاب شده و با مطالعه سوابق فعالیت های بانک سامان می توانیم به خوبی نکته سنجی و بینش صحیح مدیران این بانک را نسبت به گزینش این شعار بر اساس استراتژی های گذشته و آینده آگاه شویم. از آنجا که بانک سامان به عنوان اولین بانک ایرانی و خصوصی در ایران توانست بزرگترین گام ها را برای حذف بانکداری سنتی و توسعه بانکداری الکترونیکی بردارد و با مقوله مهم و حیاتی مشتری با رویکرد های جدیدی برخورد کند و برای نیازهای مختلف مشتریان ابزارهای هوشمند فراوانی را تدارک ببیند بی شک در انتخاب شعار خود بسیار موفق عمل کرده است.

 

پارسیان, بانک ایرانیان

بانک پارسیان به عنوان یکی از بزرگترین بانک های خصوصی ایران از نظر تعداد مشتری و شعبه در سال های ابتدای تاسیس خود نتوانست روی شعار خاصی به عنوان محور تاکید کند و فراخور تبلیغات و تحولات و اقداماتش دربازار ایران از عبارت ها و واژه های مختلفی استفاده می کرد اما در حدود یکی, دو سال اخیر با انتخاب شعار بانک ایرانیان تبلیغات بسیاری را برای معرفی این شعار صرف کرد.

اما متاسفانه این شعار را نمی توان ناشی از یک رویکرد استراتزیک و هدفمند دانست چرا که در نگاه اول آنچه به ذهن متبادر می شود این است که چه لزومی برای تاکید بر اختصاص این بانک به ایرانیان وجود دارد؟ آیا صرف ترکیب بندی کلمه پارسیان با ایرانیان که تقریبا هم به یک معنی هستند می تواند گویای مساله خاصی باشد چرا که به هر حال تمامی بانک های کشور در حال خدمات رسانی به هموطنان ایرانی هستند و قطعا این شعار نمی تواند به عنوان برگ برنده بانک در ایجاد جذابیت تبلیغاتی باشد.

 

بانک پاسارگاد, بانک هزاره سوم

بانک پاسارگاد هم در انتخاب شعار به نوعی مسیر بانک پارسیان را پیموده است و به هر حال این نقد بر آن وارد است که با ورود به هزاره سوم همه بانک هایی که توانسته اند در شرایط رقابتی این عصر دوام آورند و به فعالیت مشغول باشند را می توان بانک هزاره سوم نامید چرا که بانک هزاره سوم بودن هیچ مزیت کمی یا کیفی را برای برجسته شدن و تبدیل شدن به یک شعار راهبردی که نمادی برای ایجاد ذهنیت در خصوص رسالت ها و ماموریت های بانک باشد نیست.

 

بانک صادرات ایران در خدمت مردم

بانک صادرات از جمله بانک های تجاری بزرگ کشور است که شعار در خدمت مردم بودن را گزینش کرده است و البته از رویکرد برندینگ و تبلیغات تجاری نمی توان آنچنان که باید و شاید شعار این بانک را حرفه ای و کاربردی دانست چرا که واژه های مورد استفاده آن تا حدودی تاریخ مصرف دارد و قدیمی هستند و ترکیب آن ها نمی تواند تهییج کننده و مناسب باشد چرا که قطعا خدمت به مردم وظیفه ماهیتی هر بانکی است و شاید یکی از اجزا ماموریت ها و رسالت های هر بنگاه مالی باشد ولی قطعا نمی توان به آن جلوه استراتژیک بودن بخشید.

 

بانک ملت, بانک شما

شعار بانک ملت بانک شما نیز علی رغم کوتاه بودن به هیچ وجه نمادی از یک شعار حرفه ای نیست و قطعا نمی تواند موجب تقویت برند بانک ملت شود, به عبارت بهتر تعدل لازم بین نام و شعار برقرار نیست. چرا که تنها مشتریان بانک ملت می توانند با این شعار احساس قرابت کنند و خود را مخاطب آن بدانند.

 

بانک رفاه, بانک همه

بانک رفاه نیز مانند بانک کشاورزی در تنگنای حاصل از نام خود گرفتار بود و پس از حذف شدن واژه کارگران از آن توانست تا حدودی بر جنیه غیر تخصصی بودن حوزه بازار خود تاکید کند که البته این موضوع هنوز هم به دلیل ذهنیت مشتریان میانسال حوزه بانکی به طور کامل رفع نشده است.

اما با این حال باز هم گزینش واژه نامانوس بانک همه نمی تواند تمامی این مسایل را رفع کند چرا که بانک همه بودن نمی تواند رویکرد استراتژیک خوبی برای تقویت برندینگ بانک باشد.

 

هر جا که سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد.

اعتماد اولین نکته ای است که هر شخصی در گزینش بانک مورد نظر خود خواسته و ناخواسته آن را پذیرفته است و شاید این از تاریخ شروع فعالیت بانک های حرفه ای به عنوان نمادی روشن در این حوزه مطرح است. شعار طولانی بانک ملی ایران علی رغم جلوه مناسب به هیچ وجه جالب توجه نیست چرا اعتماد بدیهی ترین سرویسی است که هر بانکی باید برای مشتری فراهم کند و قطعا تاکید فراوان بر این عبارت طولانی نمی تواند برای بانک ملی وجه تمایز خاصی به حساب آید.

ضمن اینکه در یک سال گذشته می بینیم بانک ملی در تلاش است شعار جدیدی مانند پیشرو در ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی را نیز مورد استفاده قرار دهد که هم از مساله طولانی بودن رنج می برد و هم چیزی به جز واقعیت موجود در تاریخچه بانکداری الکترونیکی ایران است.

 

بانک اقتصاد نوین, اولین بانک خصوصی ایران

بانک اقتصاد نوین نیز با گزینش شعار اولین بانک خصوصی ایران در تمامی تبلیغات خود, تلاش و اصرار فراوانی برای تاکید بر این موضوع دارد در حالی که در اقتصاد و تجارت امروز هیچ کارشناسی اولین بودن را با بهترین بودن برابر نمی داند. این در حالی است که بسیاری از فعالان در حوزه بانکی ایران موسسه سامان اقتصاد که بعدها به بانک سامان تبدیل شد را به عنوان اولین موسسه مالی خصوصی ایران  می شناسند که مجوز فعالیت گرفته است. لذا از رویکر برندینگ و استراتژی های بانکی تاکید بسیار بر شعار اولین بانک خصوصی ایران نمی تواند شعار شایسته و بازگو کننده ای از کیفیت ماموریتها و اقدامات هدف یک بانک داشته باشد.

 

بانک سرمایه, سرمایه بان

بانک سرمایه نیز با انتخاب شعار محوری سرمایه بانک و شعار فرعی بانک سرمایه نماد علم و سرمایه نتوانسته است توفیقی در گزینش رویکر راهبردی برای شعار خود باشد چرا که همانند بانک ملی بر مساله ای بدیهی تاکید دارد. سرمایه بان بودن فقط بر موضوعاتی همچون نگهبان سرمایه های مردم بودن تاکید دارد و نمی تواند جنبه مدیریت بانک بر سرمایه های مردم برای سرمایه گذاری در طرح های اقتصادی را جلوه گر سازد. از سوی دیگر تشابه کلمه سرمایه در نام و شعار بانک باعث محدود تر شدن دایره مانور بانک برای نمایش حوزه های فراتر را دارد.

 

بانک سپه, بانک پیشرو

بانک سپه به عنوان یکی از بانک های با سابقه کشور عبارت بانک پیشرو را به عنوان شعار محوری خود انتخاب کرده است و در واقع در تلاش برای پویایی خود در همه حوزه ها  دارد که البته این موضوع به ویژه در حوزه بانکداری الکترونیکی که به عنوان نماد پیشرو بودن و رقابت بانکها مورد توجه قرار می گیرد تا حد زیادی در مورد بانک سپه صدق نمی کند ولی اگر بخواهیم نگاهی کلی به خود شعار داشته باشیم این شعار از رویکرد استراتزیک مناسب و قابل تامل است هر چند که به دلیل استفاده مکرر کلمه پیشرو در انواع تبلیغات تجاری کمی مستعمل به نظر می رسد ولی چنانچه ماهیت بانکی با پیشرو بودن منطبق باشد می توان این شعار را مثبت ارزیابی کرد.

 

بانک کارآفرین, دانش جهانی راه حل ایرانی

شعار بانک کارآفرین در نگاه اول جمله معروف بیل گیتس را با مضمون جهانی بی اندیشید, محلی کار کنید به ذهن می رساند اما در هر حال شعاری ساده و دل نشین است که کاملا نشان دهنده نگاه راهبردی به این مقوله است چرا که استفاده به جا از واژه های دانش, جهانی, راه حل و ایرانی توانسته است تناسبات معنایی و ظاهری قشنگی را در شعار ایجاد کند و نمایانگر رویکرد راهبردی این بانک در خلق کیفیت خدماتش باشد.

دومین کنفرانس  و نمایشگاه بین المللی بانکداری الکترونیکی 19 و 20 مرداد برگزار خواهد شد.

دومین کنفرانس بین المللی بانکداری الکترونیکی با حضور چهره های برتر علمی از سراسر جهان و همچنین شرکت های بزرگ نرم افزاری و سخت افزاری روزهای 19 و 20 مرداد در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی کنفرانس بانکداری الکترونیکی در این رویداد مهم  بین المللی که بین از 30 سخنرانی علمی و کاربردی با حضور نمایندگان بیش از 40 بانک و شرکت بزرگ فعال در حوزه بانکداری الکترونیکی برگزار خواهد شد فرصتی بسیار مناسب برای تبادل افکار و آشنایی با جدیدترین فناوری ها و دانش های موجود در عرصه بانکداری الکترونیکی است.

گفتنی است در نمایشگاه جنبی این کنفرانس که بازدید از آن برای عموم رایگان می باشد بانک ها و شرکت های مهمی همچون بانک سامان, بانک پاسارگاد, بانک کشاورزی, شرکت سرووس پدیسار, شرکت GSS, شرکت سینا کارت, شرکت Infotech, سیستم های بانکداری هاتف, سایت دیده ان آی تی ایران, شرکت داده کاوان پیشرو, شرکت بهستان رایان, شرکت اطلاع رسانی و اعتبار سنجی ایرانیان, شرکت سرووس, شرکت IND, شرکت سباپردازش, سازمان پدآفند غیر عامل, شرکت پارس آنلاین, شرکت لایزر, شرکت اینجنیکو, شرکت پیام پرداز, شرکت کوبیل, شرکت هایپرکام, شرکت S2M و... حضور دارند.

علاقه مندان برای بازدیداز نمایشگاه می توانند به نشانی تهران, انتهای خیابان کارگر شمالی, بالاتراز انرژی اتمی, شهرک والفجر, سالن همایش های موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی مراجعه فرمایند و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کنفرانس می توانند با شماره های 4-88844973تماس بگیرند و یا ازسایت www.ebanking-conf.ir بازدید کنند.

 

دومین کنفرانس بانکداری الکترونیکی مرداد ماه سال جاری برگزار می شود

دبیرخانه کنفرانس بانکداری الکترونیکی فعالیت رسمی خود را برای برگزاری دومین دور آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی کنفرانس بانکداری الکترونیکی این رویداد علمی و تجاری در حوزه بانکداری الکترونیکی بزرگترین موقعیت برای عرضه توانمندی های علمی و محصولات نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه بانکداری الکترونیکی است.

گفتنی است دومین کنفرانس بين المللي بانکداري الکترونيکی فعاليت خود را در دو روز متوالي و چهار بخش زير دنبال خواهد کرد:

1- بخش علمي: که شامل چهار سخنراني اصلي است که در هر روز توسط دو سخنران ارائه خواهد شد و ده مقاله برتر گزينش شده از سوي هيئت علمي است که در هر روز پنج مورد از آنها ارائه مي گردد. ساير مقالات بخش علمي در کتاب سمينار چاپ و توزيع خواهد شد.
2- بخش عملي: شامل هشت کارگاه عملي است که با توجه به ظرفيت هاي داخلي و خارجي توسط شرکت هاي فعال در حوزه بانکداري الکترونيکي براي تشريح و معرفي خدمات و محصولات آنها هر روز 4 کارگاه در دو زمان موازي ارائه مي گردد.

3- بخش نمايشگاهي: که شامل عرضه غرفه به بانکها، موسسات مالي و شرکت هاست که در آن به معرفی محصولات و دستاوردهای خود در عرصه بانکداری الکترونیکی خواهند پرداخت.

4- تندیس e-bank: این تندیس نمادی است برای تقدیر از برترین بانک ها و شرکت های فعال در عرصه بانکداری الکترونیکی که پس از بررسی های لازم بر اساس عملکرد رقابتی بانک ها و شرکت ها در عرصه بانکداری الکترونیکی به آنها هدیه خواهد شد.

این گزارش حاکی است کنفرانس در چهار بخش ویژه و شش محور کلي زير فعاليت خواهد کرد:
بخش ویژه یک: بانکداری الکترونیکی و مدیریت اقتصاد با رویکرد کنترل تورم و نقدینگی
بخش ویژه دو: بانکداری الکترونیکی کلید تجارت الکترونیکی ( رویکرد کاربردی برای توسعه کسب و کار الکترونیکی و ورود به عرصه تجارت جهانی)
بخش ویژه سه: نوآوری در بانکداری الکترونیکی
بخش ویژه چهار: بانکداری الکترونیکی و نظام اعتبار سنجی
محورهای تخصصی:
1-راه حل ها و مدل هاي بانکداري الکترونيکي
Core Banking
Internet Banking
SMS Banking
ATM
POS
Pin Pad
Telephone Banking
Back and front office automation
And
2-راه حل هاي پرداخت الکترونيکي
e-Money
e-check
Debit cards
Credit Cards
Smart Cards
And
3-امنيت در بانکداري الکترونيکي
CA
Web security
Network security
Physical security
Security Architecting
Hardware Security Device and Solution
Software Security Device and Solution
And...

4- مديريت بانکداري الکترونيکي
e- CRM
ERP
e-Investment
e-advertisement
HR Management in e-banking
e-Marketing for e-banking
Customizing services by e-banking
Project Management
Quality Management
Strategic Management in e-banking
And
5- چالش هاي قانوني و قضايي در بانکداري الکترونيکي
چالش هاي قوانين حقوقي موجود و نيازهاي آتي
امور قضايي در بانکداري الکترونيکي
و...
6- آموزش و فرهنگ سازي
راهکارهاي اطلاع رساني عمومي در مورد فناوري هاي جديد بانکي
آموزش منابع انساني در بانکداري الکترونيکي
تبليغات و بانکداري الکترونيکي
و...

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت www.ebanking-conf.ir مراجعه نمایند و یا با شماره های 4- 88844973 تماس حاصل فرمایند.

کتاب اصول مدیریت وب سایت منتشر شد.


مولف: مهندس فرنود حسنی
ناشر: انتشارات انیستیتو ایز ایران
تیراژ: ۲۰۰۰ نسخه
قیمت ۴۵۰۰ تومان
تعداد صفحه: ۳۷۰
در این کتاب می خوانیم:
وب سایت،تعریف ها،مفاهیم و کارکردها
مدیریت و برنامه ریزی راهبردی سایت
انتخاب نام دامنه و میزبان
مدیریت فنی و محتوایی وب سایت
مدیریت طراحی ساختاری و گرافیکی وب سایت
مدیریت خدمات ، امکانات و ابزارها
مدیریت امنیت وب سایت
مدیریت زمان و بودجه در پروژه راه اندازی
مدیریت اجرایی وب سایت
مدیریت بهینه سازی و تکنیک های افزایش ترافیک سایت
مدیریت تبلیغات سایت
داده کاوی آماری سایت و مدیریت کاربران
پورتال ها
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند با واحد فروش انیستیتو ایزایران به شماره تلفن ۲۲۲۵۴۰۷۸ تماس حاصل فرمایند.

به زودی منتشر می شود.

مدل سه هسته اي توسعه بازار

با هدف دستيابي به هوش تجاري در بازارهاي رقابتي

 

فرنود حسني- سهيلا سلطاني

 

واژه هاي کليدي: روابط عمومي, بازاريابي, مديريت ارتباط با مشتريان, , هوش تجاري, وب, بازار

 

1- مقدمه

توسعه بازار در شرايط رقابتي بازارهاي جهاني امروز بزرگترين دغدغه سازمان ها به شمار مي رود. با توجه به تغييرات بي شماري که در ساختارهاي اقتصادي به وجود آمده است و سازمان ها به جاي تاکيد بر محصول گرايي تمامي تلاش و نگاه خود را معطوف به پيروي از اصل مشتري مداري کرده اند لازم است تا بازنگري اساسي و ساختاري در استفاده از زيرساخت ها و امکانات بالقوه و بالفعل براي پايده سازي عملي اين اصل داشته باشند و بر اين اساس ضمن تجديد نظر در اهداف عملياتي ساختار تيمي واحدهاي روابط عمومي, بازاريابي و مديريت ارتباط با مشتريان زمينه به هم پيوستگي و ارتباط اين سه بخش را فراهم مي کنند. هر يک از سه بخش روابط عمومي, بازاريابي و مديريت ارتباط با مشتريان از جنبه عملياتي اهميت بسيار زيادي در فرايند توسعه بازار دارند و لذا از هم گسيختگي و عدم انسجام و يکپارچگي اين بخش ها مي تواند باعث کاهش بهره وري سازمان در توسعه بازار شود.

از اين رو تعريف رويکرد و مدل جديد سه هسته اي ضمن افزايش قابليت هاي سازمان در کارتيمي, زمينه يکسان سازي هدف ها, يافتن هدف هاي مشترک و در نهايت پديد آمدن يک جريان به هم پيوسته و مبتني بر فرايندهاي سامانه مدار[1] را در سازمان فراهم مي کند.

 

2- خلاصه

در اين مقاله با تاکيد بر لزوم توجه بيشتر و نگاه عميق تر سازمان ها به فرآيند گرايي و مشتري مداري در بازارهاي جهاني سعي بر اين است تا يک جريان سامانه مدار و فرايندي را براي مديريت بهينه بازار از طريق ابزارها, تکنيک ها و تاکتيک هاي مختلف تصوير کرد. مطالعه اين مقاله کمک خواهد کرد تا خواننده قادر باشد به ساختار يکپارچه و ارتباط معنا داري براي ايجاد ارتباط بين بخش هاي روابط عمومي, بازاريابي و مديريت ارتباط با مشتريان سازمان خود مبتني بر هوش تجاري دست يابد. دور از انتظار نخواهد بود که در سرتاسر مقاله گرايش و نگاه ويژه اي براي تاکيد بر تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات به خصوص وب بر روي اثربخشي مدل مطرح شده وجود دارد.



[1] Systematic

سال 1387 سال پاسداشت زبان مادری و
سرزمین پدری بر تمام ایرانیان شادباش باد. 


به نام خدواند ایران زمین

در آستانهٔ فرا رسیدن عید ملی- باستانی نوروز و طلیعهٔ سال نو ایرانی، هم نوا با فروغ و تجلّی جانفزای یزدان هستی بخش در رایحه و جلوهٔ گل های پر نقش و نگار بهار طبیعت، ضمن عرض صمیمانه ترین شادباش ها به تمام هموطنان ایرانی و فارسی زبانان سراسر دنیا، از خداوند مهربان مسئلت می دارم تا از دریچه لطف و کرم لایزالش در سال آتی دل های ما را بیش از پیش به انوار قدسیه خود منور سازد و گام های ما را برای حرکت در راه رضایش استوارتر گرداند. قدرتی دهد تا بر معرفت خویش نسبت به جلال و فضل و لطف او بیافزاییم و فرصتی دهد تا جام ادراک مان را از شراب شعر و شور ازلیِ درگاهش لبریز گردانیم و عنایتی کند تا همه دست در دست هم دهیم و ایران عزیزمان را پرامیدتر و آبادتر کنیم و فال آینده اش را با دستان خود از کتاب همت و غیرت و تفکر خویشتن بگشاییم. به نام خداوند مهربان, یگانه دادار گیتی, به پاس پرچم سه رنگ همیشه برافراشته ایران عزیز و به نمایندگی از ایرانیان آینده نگر, سال 1387 را سال پاسداشت زبان مادری و سرزمین پدری می نامم و از تمامی هموطنانم خواهش می کنم با اندیشه در جایگاه این دو مقوله وحدت بخش گام در جاده رهایی بخش آزادی گذارند.زبان مادری و سرزمین پدری دو عنصر و دو مایه هویت بخش و فرهنگ ساز برای هر ایرانی است و چنین است که دشمنان اندیشه و آزادی ایرانیان پاک نهاد و تمامیت خواهان زشت سیرت, هدف و اراده خود را برای ترویج بی مبالاتی و بی قیدی در میان ما قرار داده اند تا بدینوسیله زمینه حذف مهمترین نقطه اتکا و وحدت را بین ایرانیان اصیل از بین ببرند.ایران ما در سالی که گذشت شاهد تحولات و اتفاقات بسیاری بود که نیک یا بد به تاریخ پیوسته و امروز فرصتی است که از آنچه گذشته درس فرا گیریم و  این تجربه ها را پیشه راه آینده و آیندگان کنیم. نیک دیدم که پیام شادباش نوروز ایرانی را با ذکر نکاتی در باب اتفاق اندیشه ها عرضه دارم. که به قول سراینده نیکو سخن:"...آری به اتفاق می توان جهان گرفت".  زبان مادریزبان استوار و شکرین پارسی, نت اصلی موسیقی پر رمز و راز فرهنگ اصیل پارسی است که هر چند در طول سالیان بسیار مورد گزند و آزار غرض ورزان بد سلیقه و بی هنر قرار گرفته است. به ویژه در زمان هجوم اعراب و با گذشت زمان  بخش بزرگی از این موسیقی ناب و شیوا به فراموشی سپرده شده است. به عنوان یک ایرانی پارسی زبان, با هم پیمان می بندیم تا سرافرازانه نهایت تلاشم را برای شناخت, حفظ و گسترش زبان پارسی در سراسر دنیا انجام دهم.  سرزمین پدریمیهن جز یک مفهوم ذهنی و محدوده جغرافیایی مشخص و مشترک نیست. انسان به حکم طبیعت اجتماعی اش همواره تلاش داشته خود را در مجموعه های اجتماعی قرار دهد. تلاقی تفاهم عده زیادی بر سر موضوع هایی مشترک از جمله زبان, رنگ پوست, نژاد, باورهای دینی, قوم و قبیله و...زمینه ساز شکل گیری وطن بوده است. سرزمین پرشیا ( ایران ) به عنوان کانون تمدن های کهن انسانی و چهارراه ارتباطی شرق و غرب از نظر ذهنی و جغرافیایی فراتر از یک مفهوم و محدوده بوده است. کوروش بزرگ شهنشاه همیشه سرفراز این سرزمین میراثی برای ما به جای گذاشته اند که امروز مایه فخر و هویت ما شده است.تداوم حیات نام ایران که در سراسر تاریخ بسیار مورد تعدی قرار گرفته است و هم اکنون نیز از قوم ها و زبان های مختلف در آن زندگی می کنند بس جالب و آموزنده و محل اندیشه است. به نام مام میهن" ایران جاودان" که پایه و مایه هویت فرهنگی, تاریخی و ملی ماست پر امید و مملو از غرور و سرمستی با هم عهد می بندیم که تمام تلاش خود را برای شناخت, حفظ و گسترش فرهنگ اصیل ایرانی  و افزایش اعتبار  و جایگاه ایران و ایرانی درمیان مردم دنیا صرف نماییم.  

 زنده باد زبان مادری پاینده باد سرزمین پدری 

با آروزی پایان زمستان و آغاز بهار آزادی

فرنود  حسنی- سهیلا سلطانی

پایان زمستان 86 

ملت برادرمان عراق

احمدی نژاد به عنوان نخستین رییس جمهور کشورهای اسلامی وارد عراق بدون صدام شد و مورد استقبال سران آن کشور قرار گرفت. رسانه ملی هم که حسابی مایه گذاشت و این سفر را رویدادی تاریخی نام نهاد که البته هم این حرکت را باید تاریخی دانست چرا که احمدی نژاد که به اصطلاح نماینده ایران بود در هنگام مراسم پیشواز چنان در برابر پرچم عراق سر خم کرد که انگار نه انگار همین ملت عرب وحشی ۸ سال به جوانان پاک ایران زمین بدترین ظلم ها را روا داشتند. اقدام احمدی نژاد بدترین کاری بود که یک ایرانی می توانست انجام دهد و آن برادر خطاب کردن ملت عراق بود. برادرانی که ۸ سال خون جوانان ما را به زمین ریختند و این کار جز لگد مال کردن خون ایشان هیچ ارزشی نداشت.
جواب ما به شهیدانی که به نام وطن و به پاس نام جاودان ایران از جان و مال گذشتند و به مسلخ نبرد با ملت کینه توز عرب عراق رفتند چه خواهد بود؟
به عنوان یک ایرانی تا زمانی که زنده هستم از عراق و اعراب متنفر خواهم ماند.

راه اندازی وبلاگ پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات

وبلاگ پندهای مدیریت و فناوری اطلاعات  به نشانی  www.itmmotto.blogfa.com   که هفدهمین  وبلاگ از مجموعه وبلاگ های مدیریت و فناوری اطلاعات می باشد  راه اندازی شد . این  وبلاگ با  هدف ارایه پند ها و  اندرزهای مدیریتی که توسط  بزرگان علم  مدیریت و  فناوری اطلاعات در قالب  جمله های ارزشمندی ذکر  شده  فعالیت  می کند . در این  مجموعه  وبلاگ ها  که  به همت  فرنود حسنی و سهیلا سلطانی راه اندازی شده است  تلاش شده تا گامی در جهت اعتلای علمی کشور در زمینه مدیریت و فناوری اطلاعات برداشته شود. امیدواریم که همه دوستان و علاقه مندان به این حوزه بتوانند نهایت استفاده را از این مجموعه ببرند و ما را از نظرات و پیشنهادات سازنده خود بهره مند نمایند.

با تشکر

 

برنامه ريزي در روابط عمومي الکترونيکي

 

فرنود حسنی

اساس مديريت بهينه در هر کاري بر پايه برنامه ريزي قرار دارد. روابط عمومي به عنوان متنوع ترين و   منعطف ترين بخش سازمان از اين قاعده مستثني نيست و براي راهبري مناسب، عملکرد آن در سازمان بايد حتماً برنامه ريزي را در راس کارهاي خود قرار دهد. شيوه عمل ارايه شده در برنامه ريزي راهگشاي بسياري از سوال ها و بن بست ها در هنگام پياده سازي و اجراي نقش هاي مختلف در روابط عمومي خواهد بود.

با توجه به اين موضوع، بايد عنوان کرد روش برنامه ريزي در سيستم روابط عمومي الکترونيکي از نظر ساختاري تفاوتي با روش هاي معمول برنامه ريزي ندارد ولي آنچه که باعث حساس تر شدن امر مي شود تفاوت در تخصص هاي مورد نياز و تکنيک هاي مورد استفاده در روابط عمومي الکترونيکي است و شامل مراحل زير خواهد بود:

شناسايي مخاطبان: يکي از محوري ترين وظايف روابط عمومي ها شناسايي مخاطبان سازمان است. در روابط عمومي الکترونيکي به دو روش مي توان مخاطبان را تقسيم بندي و سپس شناسايي کرد، اول بر حسب محيط که بر اين اساس دو گروه مخاطب خواهيم داشت:

الف) مخاطب در محيط فيزيکي

ب) مخاطب در محيط مجازي

رويکرد ها و شيوه عمل در قبال هر يک از اين دو گروه متفاوت خواهد بود.

روش ديگر تقسيم بندي مخاطبان بر اساس ساختار سازمان است؛ در اين روش مخاطبان به دو گروه زير تقسيم خواهد شد.

الف) مخاطبان درون سازمان

ب) مخاطبان برون سازمان

در هر دو روش تقسيم بندي، علاوه بر امکان هم پوشاني روش ديگر نيز وجود دارد. اما روابط عمومي با شناخت اين روش ها مي تواند در مراحل بعدي برنامه ريزي موفق تر عمل کند.

تعيين و هماهنگ سازي اهداف روابط عمومي بر اساس اهداف سازمان

هر سازماني براي پيشبرد کارها و ارايه فعاليت هاي خود، نيازمند داشتن راهبردها و اهداف کلان است. اين راهبردهاي کلان در واحد ها و اداره هاي زير مجموعه هر سازماني حدود و تعاريف مشخصي پيدا مي کنند و به عملکرد آن بخش از سازمان سر و شکل مي دهند. روابط عمومي هم از اين قاعده مستثني نيست و بايد تابع راهبردهاي کلان سازمان باشد و برنامه ها و اهداف خود را با اين استراتژي ها هماهنگ سازد.

بنابراين در تعيين روش هاي کار در روابط عمومي الکترونيکي چه از بعد اجرايي و چه از بعد فني از سازماني به سازمان ديگر و از شرکتي به شرکت ديگر، شاهد تفاوت هايي خواهيم بود. نقطه مشترک اهداف توسعه ديجيتالي روابط عمومي سازمان، بر پايه طرح جامع توسعه فناوري اطلاعات[1] در آن سازمان استوار خواهد شد و در ابعاد زيرساختي[2] و روساختي از شاخص ها و استانداردهاي آن پيروي خواهد کرد.

تعيين پيام هاي روابط عمومي

پس از شناسايي مخاطبان و تعيين  اهداف در روابط عمومي الکترونيکي، بايد بسته به شرايط مخاطبان و راهبردهاي تعيين شده و با توجه به ابزارها و امکانات فني و تخصصي سازمان، پيام هايي را تهيه کرده و ابزار انتقال آن به مخاطب را نيز شناسايي کرد.

تهيه پيش نويس برنامه ها

در اين فاز با تهيه چهارچوب اوليه برنامه، عمل آن را براي مشاوره، رفع نقايص و آماده شدن براي تصويب نهايي در اختيار مديران قرار مي دهند. در اين مرحله اقدامات مربوط به بررسي هماهنگي برنامه هاي روابط عمومي الکترونيکي با اصول کلي طرح جامع کسب وکار و طرح جامع فناوري اطلاعات سازمان صورت مي گيرد.

حتي اگر قوي ترين تيم روابط عمومي، در يک موسسه يا سازمان فعاليت کنند، چنانچه در ساختار خود سازمان ديدگاه منسجم و روشني نسبت به امور ارتباطات و اطلاع رساني برقرار نباشد، روابط عمومي قادر به پاسخگويي و سامان بخشيدن به اوضاع نخواهد بود. بنابراين اگر تفکر حاکم  بر روابط عمومي در جهت سوق دادن فعاليت ها به روابط عمومي الکترونيکي باشد اما در ساير بخش هاي سازمان چنين ديدگاهي شکل نگرفته باشد تلاش ها و برنامه ريزي هاي بخش روابط عمومي الکترونيکي هيچگاه موثر نخواهد بود به همين دليل لازم است که سازمان به موضوع روابط عمومي الکترونيکي نگاهي از بالا به پايين داشته باشد و ساختار خود را در تمام بخش ها با فناوري هاي هم سطح آماده سازد.

 



[1] ICT Master Plan

[2] Infrastructure

 

فرهنگ سازي مديريتي يا مردمي؟

فرنود حسنی

هميشه در نشست ها و جلسات مربوط به پروژه هايي که هدف و اساس آن مبتني بر توسعه خدمات عمومي است يکي از نتايج و گزارش ها تاکيد بر فرهنگ سازي در ميان مردم براي نهادينه شدن مبحث در جامعه است و متاسفانه اين کلمه زيبا و پر رمز و راز هميشه در همين حد باقي مي ماند و اگر هم وارد فاز اجرايي شود محدود به نشر چند پوستر و چند تيزر تلويزيوني مي شود تا پرونده گزارش هاي مربوط به پروژه فرهنگ سازي قطور و تکميل گردد. اما نکته اينجاست که هيچگاه تاثير چشمگيري از پروژه هاي فرهنگ سازي عايد کشور و سازمان هاي درگير با موضوع نشده و نمي شود.

يکي از دلايل مهمي که باعث اين قضيه مي شود عدم يکپارچگي مديريت کلان ارگان ها و سازمان هاي مختلف براي رسيدن به يک استراتژي مشترک و مسير روشن کاري با رعايت دو نکته کلان نگري و اينده نگري است.

به دليل گستره زياد مقوله فرهنگ سازي در اکثر پروژههاي فرهنگ سازي، نگاه ها سليقه اي، احساسي و گاه به دور از واقعيت ها و نيازهاي جامعه است و به همين خاطر از سرمايه گذاري هاي انجام شده در اين زمينه اثر و نتيجه لازم حاصل نمي شود.

يکي از مسائلي که اين روزها کشور با آن مواجه است مساله تورم و افزايش نقدينگي و همچنين تبعات ناشي از آن يعني معضل افزايش پول در ميان مردم است در اين شرايط و به علت ضعف شديد سيستم بانکي در تدوين استراتژي مشخص در جهت توسعه کارآمد سيستم هاي دريافت و پرداخت الکترونيکي شاهد وضعيتي بغرنج و نا به سامان در اين زمينه هستيم. به عنوان نمونه در سيستم هاي پرداخت فروشگاهي که به وسيله دستگاه هاي پايانه فروش اتفاق مي افتد شاهد محدوديت هاي فراواني هستيم و طبق آمار تنها 2 درصد کل تراکنش هاي بانکي و بين بانکي روي پايانه هاي فروش اتفاق مي افتد. بنابراين لازم است تلاش هايي براي تغيير نگرش مردم در خريد از طريق POS ها به جاي دريافت پول نقد از ATM انجام داد. در اين شرايط برخي از بانک ها تلاش هايي را براي اهدا جايزه به پذيرندگان کارت ها و خريداران انجام داده اند. اما علي رغم اينکه چنين طرح هايي خوب و پيشبرنده است اما شرط کافي براي نيل به موفقيت در امر فرهنگ سازي پرداخت الکترونيکي نيست چرا که تمامي ابزارها و شرايط در اختيار بانک ها و فروشگاه هايي است و مردم تابعي از شرايط موجود هستند بنابراين مي بينيم که مثلا وقتي ساعت کار بانک ها از 9 آغاز مي شود آنها به ناچار خود را تطبيق ميد هند.

پيشنهاد نگارنده اين است که با توجه به اينکه توسعه مدل بانکداري الکترونيکي مبتني بر پايانه هاي فروش يکي از فراگير ترين روش هاي موجود در سطح دنياست و شايد يکي از ضروري ترين ابزارها براي حذف پول نقد از معاملات روزمره شايسته است براي انجام کاري اساسي با هدف کاهش اسکناس در جامعه به جاي صرف هزينه هاي بسيار و انداختن توپ به زمين مردم، با استفاده از ظرفيت هاي اجرايي و قانوني اتحاديه ها و اصناف فشار لازم را به صاحبان کسب و کار هاي مختلف وارد آورد تا مجوز فعاليت هر واحد صنفي از نظر ادارات مربوطه منوط به استفاده از پايانه هاي فروش باشد و براي تشويق و تهييج در گرايش اتحاديه ها و فروشندگان زمينه اي را براي تشويق هاي مالياتي و عوارض در نظر گرفت در اين صورت مي توان شاهد گسترش بسيار سريع پايانه هاي فروش در کشور بود و مي توانيم در انتظار تحول و رونقي جدي در امر پرداخت هاي خرد از طريق پايانه هاي فروش باشيم.

شاخص های مشتری مداری در بانک های ایرانی

 

فرنود حسنی

 

مشتری مداری در عرصه کسب و کار مقوله ای است دو وجهی که بر مبنای شاخص های کمی و کیفی سنجیده می شود و رویکرد اصلی آن تاکید بر اصول و روش هایی است که سه شاخص زیر را تامین نماید. اولین شاخص تامین مدام و همگام با تغییرات محصول و سرویس مورد نیاز مشتری است, شاخص بعدی خلق ارزش برای مشتری است و در نهایت جلب رضایت مشتری با استفاده از ابزارها و شیوه های مختلف ارایه خدمت است.

با توجه به سه شاخص ذکر شده می توان چندین عامل را برای سنجش مشتری مداری و تبدیل آن به مقادیر کمی و کیفی شناسایی و تعیین کرد که البته در هر کسب و کاری ویژگی های خاص خود را خواهد داشت.

حوزه بانکداری نیز به دلیل ارتباط بسیار زیاد با مقوله مشتری از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. به خصوص که در سال های اخیر شاهد تحولات و تغییرات بسیار زیادی در توجه مدیران بانکی به مشتری مداری بوده ایم. تقریبا از اواخر سال های دهه هفتاد با آغاز به کار بانک های خصوصی در ایران نگرش ها و دیدگاه های تازه ای وارد حوزه بانکداری شد و امروز پس از قریب به 8 سال از آغاز فعالیت بانک های خصوصی در ایران و با وجود 5 بانک خصوصی شرایط به گونه ای شده است که بانک های بی رمق و خسته دولتی سایه سنگین رقیبانی تازه نفس را بالای سر خود می بینند.  آنچه در این حوزه به عنوان یکی از رقابتی ترین حوزه های کسب و کار مطرح شده است یکسان بودن نوع خدمات و محصولات است و در حال حاضر آنچه که می تواند وجه ممیز بانک ها از یکدیگر شود تفاوت در کمیت و کیفیت خدمات است. دقیقا همان مواردی که در بحث مشتری مداری به آنها اشاره شد.

بدون شک باید گفت بانک های خصوصی در عرصه مشتری مداری موفق تر و اثرگذار تر بوده اند تا جایی که توانسته اند ذائقه و تفکر بسیاری از مردم را تغییر دهند و زمینه جاذبه خود و دافعه رقبای دولتی را فراهم آورند.

در این میان شاید مهمترین علت موفقیت بانک های خصوصی در جلب رضایت مشتریان همگام شدن رشد فیزیکی آنها با فناوری های بانکداری الکترونیکی بود به گونه ای که شاهد بودیم بانک های خصوصی برای اولین بار در کشور موفق به راه اندازی و بهره برداری از سیستم های یکپارچه بانکی شدند و این فرصت را به مشتری خود دادند که مشتری بانک آنها باشد نه مشتری شعبه.

نکته دیگری که باز در همین راستا می توان به آن اشاره کرد ارایه خدمات ارزش افزوده فراوانی مانند خدمات تلفن بانک, اس ام اس بانک, اینترنت بانک و غیره در راستای افزایش دسترسی و رضایت مشتری بوده است.

علاوه بر این موارد بانک های خصوصی به کوچک ترین مساله هم توجه داشته اند و علی رغم تحمل هزینه های فراوان فضای سالن انتظار و محل نشستن مشتری پشت باجه را تعبیه کرده اند تا مشتری در آرامش کامل بتواند سرویس مورد نظر را دریافت کند علاوه بر این اولین سیستم های نوبت دهی که نقش مهمی در احترام به وقت مشتری بود توسط بانک های خصوصی راه اندازی شد و صفوف شلوغ و نامنظم پشت باجه های بانک های دولتی را هم به مرور تحت تاثیر قرار داد.

نکته دیگر این است که بانک های خصوصی همگام با نیازها و اقتضای نسل جدید که ارزش و ضرورت سرویس بهتر و با کیفیت را درک می کنند شکل گرفتند و بر اساس آمارهای موجود می بینیم درصاد بسیار زیادی از مشتریان بانک های خصوصی را جوانان و جمعیت نوگرای کشور تشکیل می دهند.

سرعت در ارایه خدمات در دو بعد فیزیکی و مجازی شاخصه دیگری است که بانک های خصوصی توانسته اند در زمینه مشتری مداری فراهم کنند. مهمترین نکته ای که باید در دفاع از نگرش مشتری مداری بانک های خصوصی به آن اشاره کنیم تلاش و سرمایه گذاری گسترده بانک های خصوصی در مقوله آموزش نیروها به ویژه افرادی است که در پشت باجه اولین برخورد را با مشتری دارند. در سال های اخیر شاهد بودیم که بانک های خصوصی کارکنان خود را با جدیدترین متدهای کاری و بهترین الگوهای مشتری مداری آموزش می دهند و این نگرش باعث افزایش احترام به شخصیت مشتری در بانک های خصوصی شده است.

با نگاهی کلی به تمامی این شاخص ها و مرور و مقایسه آنچه در حال حاضر در سیستم بانکی دولتی و خصوصی کشور در حال رخ دادن است می بینیم که بانک های خصوصی تا چه حد در زمینه مشتری مداری موفق بوده اند و چه تاثیر مثبتی توانسته اند بر بانک های دولتی بگذارند.

به نظر می رسد توجه به شاخص های متعدد قابل اندازه گیری که مواردی از آنها در این یادداشت مورد اشاره قرار گرفت می تواند ما را در رسیدن به پاسخ این پرسش یاری کند: به راستی بانک های دولتی مشتری مدارند یا بانک های خصوصی؟

 

دستاورد اقتصاد دولتی؛ سیستم  های تمرکزگرا, قطره چکانی و صدقه ای

 

فرنود حسنی

www.farnood.com

mail@farnood.com

 

سخنان اخیر احمدی نژاد رییس دولت نهم در خصوص تشریح دلایل تورم در کشور بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی داشت و قطعا نقد های بسیاری را در روزهای آینده بر آن شاهد خواهیم بود. اما با مرور سرفصل های گفتگوهای ایشان می توان به این نتیجه گیری کلی دست یافت که خدا را شکر دولت نهم در رفع تمامی معضلات و مشکلات اقتصادی جامعه موفق و سربلند بوده و هر آنچه امروز از باب مساله اقتصاد بر سر مردم همیشه در صحنه این مرز و بوم می رود یا خطای نارفیقان داخلی است و یا عناد دسمنان خارجی. البته این مساله جای بسی خوشحالی است که سرانجام دولت نهم توانسته است برای دولت های گذشته خلف شایسته ای باشد و عامل خطرناک تورم را شناسایی و در جهت کنترل آن قدم بر دارد.

احمدی نژاد در سخنان خود اشاره داشته است که بسیاری از مشکلاتی که بر دوش دولت او افتاده است میراث دولت های پیشین است و این نیز ضلع سوم فرافکنی مشکلات را تکمیل می کند چگونه ممکن است که دولتی با شعار توسعه عدالت اقتصادی وارد صحنه شود و اطلاعاتی از داشته ها و نداشته های اقتصادی کشور در اختیارش نباشد. چطور ممکن است دولتی دوبار صندوق ذخیره ارزی خود را مملو از دلارهای نفتی ببیند و باز دم از مشکلات بزند.

ایشان فرموده اند تورم در آغاز دولت ایشان کم بوده و اکنون فزونی یافته است پس می توان نتیجه گرفت میراث دولت گذشته برای دولت نهم تورم کم و صندوقی مملو از ذخیره ارزی بوده است. در مزمت اقتصاد دولتی سخن های بسیاری رفته است ولی نکته این است که تمامیت خواهی دولت ها همیشه وجود داشته است و تمامی هم نخواهد داشت مگر اینکه نگرش پدرسالارانه قانون به دولت به طور کامل دچار تحول شود و ما شاهد تغییر چشمگیری در ساختار بی رمق و سنگین دولت باشیم. ساختاری که با اتکا به بودجه های کلان به راحتی می تواند در همه امور اقتصادی قبض و بسط کند و کنترل همه امور را به عهده داشته باشد. مهمترین ضعف اقتصاد دولتی زمانی نمایان می شود که دولت قصد رقابت با بازار آزاد تجارت جهانی را دارد و در این شرایط به دلیل تفاوت های ساختاری تاب مقابله را از دست می دهد و مدام باید سیاست های کنترلی و مبارزه با قاچاق را پیش بگیرد.

اما از بعد داخلی ضعف عمده اقتصاد دولتی که نمود بسیار پر رنگی در وضعیت معیشتی عامه مردم دارد منتج به طراحی روش های توسعه عدالت اقتصادی به شیوه های تمرکز گرا, قطره چکانی و صدقه ای می شود. به عنوان نمونه در سفرهای استانی احمدی نژاد شاهد بودیم که هزاران نامه درخواست کمک مالی به ایشان داده شد و یا هزاران نفر از رییس جمهور درخواست حل مشکل آسفالت کوچه, ثبت نام مدرسه فرزندان, اضافه کار و ... دارند و این خود تبدیل به مفاخر دولت می شود که از پولی که باید صرف عمران و توسعه کشور شود صرف چنین اموری برای رفع حاجت های موردی می شود و یا وقت رییس جمهور صرف مواردی می شود که اندک ارزشی در برابر مسایل کلان جامعه ندارد و کسی نیست بپرسد پس صدها مدیر و مدیرکل و معاون و...چه می کنند که رییس جمهور باید به دورترین روستای کشور برود و به مساله آب یک روستا رسیدگی کند. یکی دیگر از آفات تمرکزگرایی عدم جرات و جسارت تصمیم گیری در مدیران و تزلزل در آینده نگری و افتادن دولت و در نهایت ملت بر مدار روزمرگی است.

متاسفانه دولت های ایران علی رغم اینکه فرصت های بسیاری برای اصلاحات زیرساختی داشته اند به دلیل همین نگرش های نادرست همیشه فرصت و انرژی خود را صرف امور روزمره و روبنایی اقتصاد کرده اند و اینچنین می شود که رییس جمهور یک کشور هسته ای بعد از اشاره به توانمندی های ایران در انرژی هسته ای باید در مورد قیمت تخم مرغ و گوشت صحبت کند و پس از چند ماه سهمیه بندی قطره ای بنزین و عدم ایجاد تحول در بخش حمل و نقل شهری و وارد آمدن فشارهای بسیار بر مردم دوباره سهمیه های خوردروهای شخصی را افزایش دهند و از خودروهای عمومی بکاهند در حالی که بر اساس سیاست اعلام شده انتظار می رفت خودروهای عمومی توسعه یابند و رغبت مردم برای استفاده از خودروهای شخصی به واسطه ازدیاد خودروهای عمومی کاهش یابد.

 

نگاهی بر وضعیت اقتصادی ایران و کارنامه دولت احمدی نژاد

فرنود حسنی

www.farnood.com

mail@farnood.com

 

آزادی بزرگترین هدیه خداوند به همه انسان هاست.

در حالي که یکی از شعارهای اساسی دولت نهم توسعه اقتصادی با هدف کنترل تورم و ایجاد عدالت اقتصادی در جامعه بود اما متاسفانه شاهد هستیم پس از چند سال فعالیت این دولت در کنترل اسب سرکش تورم هیچ توفیقی نداشته است. شاخص تورم که از ابتداي سال جاري به دلیل سیاست های غلط اقتصادی دولت روندي روبه رشد را در پيش گرفته بود در آبان ماه 86 نسبت به ماه مشابه سال قبل به 1/19 درصد رسيد، اما در هفت ماهه اول امسال اين نرخ 1/17 درصد بود که با احتساب آبان ماه به 1/18 درصد رسيد. به نظر مي رسد در شرايط فعلي اقتصاد ايران شاخص تورم با صعود هر ماهه خود، از معدود شاخص هاي رکورددار اقتصاد ايران محسوب مي شود. اين شاخص در دوازده ماهه منتهي به آبان 86 به 8/16 درصد رسيد که در مقايسه با آمار مهرماه با 6/0 درصد رشد روبه رو بود.

افزایش بسیار چشمگیر قیمت نفت و سرازیر شدن دلارهای نفتی به خزانه دولت از یک سو و تنش های فضای سیاسی داخلی و بین المللی از سوی دیگر شرایطی را به وجود آورده است که اقتصاد ایران به خصوص اقشار ضعیف  و متوسط جامعه را تحت الشاع خود قرار داده و به بیماری مزمن هلندی دچار کرده است.

دولتی که با شعار نفت بر سر سفره مردم به روی کار آمد با اشتبهات تاریخی خود وضعیت مردم را به حدی رسانده است که به غیر از 20 درصد قشر مرفه به واقع می توان گفت که زندگی مابقی مردم مصداق مثل معروف با سیلی صورت را سرخ نگهداشتن است.

سفرهای استانی محمود احمدی نژاد علاوه بر هزینه های گزافی که بر دوش جامعه گذاشت به هیچ وجه نتوانست در بهبود وضعیت اقتصادی عامه مردم تغییری ایجاد کند و وام ها و کمک های مختلفی هم که در این سفرها از سوی رییس جمهور به هزاران نامه ای که به دفتر ایشان تحویل داده می شد مسکنی بیش بر این درد جانکاه نبود.

متاسفانه دولت نهم در پیاده سازی شعارهای محوری خود که توسعه اشتغال و مسکن و ازدواج جوانان بود توفیقی نداشته است و این از روی آمار و شرایط کنونی کشور به خوبی قابل ارزیابی و بررسی است. وام های مختلفی که تحت عنوان خود اشتغالی و غیره در این مدت اعطا شده است به هیچ وجه نمی تواند تاثیر مهمی بر رفع بیکاری داشته باشد و با یک تاثیر مقطعی باعث بدهی های معوق بیشتر در بانک ها و ضرر های فراوان دولت و ایجاد بیکاری پنهان خواهد شد. به گفته نادران نماینده مجلس تا کنون دولت در مورد بنگاه هاي زودبازده بيشتر از 20 هزار ميليارد تومان هزينه کرده ولی هنوز گزارشی از عملکرد واقعی این بنگاه ها منتشر نشده است.  از آنجا که تمامی شاخص های اقتصادی زنجیر وار به هم متصل هستند دولت در بعد مسکن هم نتوانسته است از رشد بی رویه قیمت مسکن در تهران و شهرستان ها جلوگیری کند و به همین ترتیب عدم حل مشکلات کار و مسکن و پیامدهای منفی اقتصادی آن باعث فشار بر مردم و اختلافات اساسی در زندگی مردم و عدم توان مالی جوانان برای ازدواج شده است. این در حالی است که سیل جمعیت جوان متولدین سال های 59 تا 65 در حالی وارد بازار کار و عرصه زندگی می شوند که به دلیل همین مشکلات سن ازدواج به مرز 35 سال نزدیک می شود و این بزرگترین زنگ خطر برای به وجود آمدن بحران اخلاقی در جامعه است که البته دولت با فشارهای بسیار زیاد از طریق طرح های امنیت اجتماعی قصد مدیریت آن را دارد.

مشکلات دیگری همچون مساله سوخت, تحریم بانک های ایرانی و کاهش سود بانکی که باعث تضعیف بخش خصوصی شد و ... نیز که باز متاثر از سیاست های دولت نهم است چالش ها و هزینه های زیادی را بر دوش کشور وارد آورده است. جالب این که در دوران تسلط احمدی نژاد و همفکرانش بر دولت به هیچ وجه شاهد آغاز به کار طرح های زیربنایی که تاثیر شگرفی در تقویت زیرساخت های اقتصادی داشته باشند نبوده ایم و بیشتر وقت دولت بر محور انرژی هسته ای, سفرهای استانی برای راه اندازی امور خرد و مساله هایی همچون بنزین صرف شده است.

این در حالی است که يکي از نمايندگان مجلس، در کميسيون مشترکي که چندي پيش ميان مجلس و دولت تشکيل شد اشاره داشته است که در صورت ادامه روند موجود تا پايان سال شاهد نرخ تورم 30 درصدي خواهيم بود که البته واکنش نمايندگان دولت به برآورد نمايندگان مجلس در خصوص نرخ تورم با همان توجيهات هميشگي همراه بود و به گفته يکي از اعضاي کميسيون در بردارنده هيچ جواب مشخصي نبود. در حال حاضر اعلام نرخ تورم مهر و آبان سال جاري برآوردي است از نرخ رسمي تورم برپايه سال 1383. محاسبه شاخص تورم بر اين اساس با تغيير وزن سبد هزينه خانوار باعث شده است که نرخ تورم کمتر از واقعيت بروز يابد. به طوري که پيش از اين کارشناسان اقتصادي و مرکز پژوهش هاي مجلس در برآوردي از نرخ تورم سال جاري با واکنش دستگاه هاي دولتي روبه رو شدند که در نهايت اين واکنش با محاسبه سال پايه و تغيير وزن سبد هزينه خانوار همراه شد.

شعار خصوصی سازی نیز که علی رغم تبلیغات بسیار زیاد دولت در یک فضای مبهم و نامشخص پیش می رود در شرایط امروز به علت تخلیه بازار از سرمایه و سرازیر شدن آن به بازارهای دوبی, آمریکا, کانادا و اروپا کشش و توان پذیرش حجم زیاد سهام شرکت های دولتی را ندارد. در حال حاضر تبعات سياست انبساطي دولت در حوزه اقتصاد گذشته از بالا بردن سطح انتظارات مردم به معضل افزايش نسبي سطح درآمدها و بالا رفتن بيش از اندازه هزينه ها دامن زده است.يکي از عوامل موثر در سطح عمومي قيمت ها نقدينگي است. اين ميزان در پايان شهريور ماه 86 نسبت به پايان سال 85 ، 13 درصد و نسبت به پايان شهريورماه 85 به ميزان 9/36 درصد رشد داشته است، به اين معني که در يک دوره زماني يک ساله حدود 37 درصد رشد داشته است.

همچنين شاخص هاي توليدکننده که از تحولات آتي اقتصاد خبر مي دهد نرخ رشد آن از 4/8 درصد در 12ماهه منتهي به شهريور ماه 85 به 2/15 درصد در دوره مشابه سال 86 رسيده است. اين آمار حاکي از رشد دو برابري در مدت ذکر شده است که در عين حال از فشارهاي تورمي در آينده خبر مي دهد؛ اتفاقي که نادران - عضو کميسيون اقتصادي مجلس - نسبت به آن هشدار مي دهد. به گفته الياس نادران در حال حاضر علامتي در جهت انقباضي کردن سيستم پولي مشاهده نمي شود و اين مساله متاسفانه در توزيع نقدينگي و آثار تورمي نگران کننده است.وي پرداخت وام از سوي بانک مرکزي را به دليل رشد پايه پولي داراي ماهيت تورم زا مي داند و مي افزايد؛ بانک مرکزي با چاپ اسکناس به بانک ها وام مي دهد.

در شرایطی که کشور وضعیت اقتصادی نابسامانی را سپری می کند قرار گرفتن در آستانه انتخابات مجلس باز هم تمامی فعالیت ها و اقدامات اقتصادی دولت را با توقف رو به رو کرده است و خود دولت نیز هنوز سرگرم تغییرات و اصلاحات درونی است و بعد از دوسال هنوز به نقطه مطلوب خود نرسیده است این در شرایطی است که صندوق ذخیره ارزی بهترین وضعیت را در چند سال اخیر دارد و هزینه درست و صحیح آن می تواند باعث تحول اقتصادی کشور شود. از سوی دیگر نزدیک شدن به سال جدید نگرانی ها را برای افزایش نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم بیشتر کرده است.



مديريت فناوري اطلاعات در صنعت بيمه

کلیدواژگان: فناوري اطلاعات, مديريت, بيمه, کسب و کار الکترونيکي

 فرنود حسنی- سهيلا سلطاني

اشاره

شايد به جرات گفت صنعت بيمه در کنار صنعت بانکداري به عنوان دو بازوي کنترلي و مديريتي در هر اقتصادي محسوب مي‌شوند. به گونه‌اي که عملکرد مناسب آن‌ها مي‌تواند متضمن رشد متوازن و حرکت آرام اقتصاد را فراهم آورد.گذشته از رويکردهاي تاثير گذار اقتصادي,صنعت بيمه از نظر اجتماعي نيز از جايگاه با اهميت و مهمي برخوردار است و توسعه مناسب آن مي‌تواند زمينه‌ساز توسعه پايدار در جامعه باشد.در شرايط حاضر و با توجه به پيچيدگي‌هاي اقتصاد جهاني و توسعه روزافزون فناوري اطلاعات در اقتصاد, صنعت بيمه نيز به عنوان يک صنعت پويا نبايد از اين قافله عقب بماند بلکه بايد زمينه رشد هم‌پاي خود را با ساير شاخه‌هاي اقتصاد فراهم آورد. رسيدن به چنين رويکردي با توجه به بافت فرهنگي کشور و ظرفيت‌هاي موجود در زمينه منابع انساني متخصص در علوم بيمه و فناوري اطلاعات شرايط خاصي را مي‌طلبد که با نگاه اصولي و زيرساختي به اين مقوله امکان پذير خواهد بود.

 مقدمه

با آغاز توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايران سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف در صدد برآمدند تا با استفاده از ابزارهاي مختلف نسبت به تجهيز خود اقدام کنند در اين ميان قوانين و آيين نامه‌هايي نيز از سوي ارگان‌هاي مختلف به اين سازمان‌ها عرضه شد. همزماني توسعه فناوري اطلاعات با آغاز گام‌هاي اوليه خصوصي سازي در کشور همراه بود و تقريبا از اوايل سال 2002 بود که اندک اندک ردپاي بانک‌ها و بيمه‌هاي خصوصي در اقتصاد ايران پديدار شد. اين همزماني از يک سو به فرصتي براي شرکت‌هاي نوپا و کوچک بود تا ساختار خود را بر مبناي فناوري اطلاعات توسعه دهند و از آن به عنوان بزرگترين مزيت رقابتي خود بهره برداري کنند و از سوي ديگر تهديدي براي شرکت‌هاي بزرگ و قديمي که اکنون با مشکلات فراوان اجرايي رقيبان تازه نفسي را بر سر راه خود مي‌ديدند.

در اين شرايط شرکت‌هايي که توانستند در رويکردهاي کسب و کار و استراتژي‌هاي خود تحول ايجاد کنند بهره مناسبي از فناوري اطلاعات گرفتند و از رشد مناسبي نيز برخوردار شدند. اما با اين حال گستردگي حوزه محصولات و يا به عبارت بهتر خدمات در صنعت بيمه و سطح وسيع مخاطبان يا همان مشتريان و گستردگي جغرافيايي بازار شرايط خاصي را بر اين بازار حاکم کرده است که استفاده صحيح از فناوري اطلاعات مي‌تواند باعث رفع بسياري از مشکلات شود.
نکته شايان توجه اين است که در حال حاضر متاسفانه مفهوم بيمه الکترونيک در اقتصاد ايران به عنوان يک مفهوم عام و به طور مشخص بر فروش بيمه از طريق اينترنت تاکيد دارد و اين باعث ايجاد محدوديت بسياري در توسعه کاربردي دانش فناوري اطلاعات در صنعت بيمه کشور شده است.بنابراين رويکرد اصلي اين مقاله بررسي کلي مقوله کاربرد فناوري اطلاعات در صنعت بيمه و ايجاد منظري وسيع تر نسبت به چالش‌هاي موجود, نياز‌ها و فرصت هاو تهديدهاي حاکم است.
برای مطالعه متن کامل مقاله به شماره ۲۷  ماهنامه عصر فناوری اطلاعات  مراجعه فرمایید.

 

چگونه یک برنامه کسب و کار بنویسیم

برنامه کسب و کار يا طرح توجيهي براي يک پروژه يا فعاليت تجاري در هر سازمان اقتصادی بزرگ و شرکت کوچکی به عنوان یک  سند اصلی تلقی می شود که  مقیاسی خواهد بود برای کارمندان و مدیران تا  بواسطه آن بتوانند میزان موفقیت های خود و شرکت را بسنجند و برای فعالیت های آتی خود تصمیم گیری کنند. این برنامه بر اساس توانایی های شرکت در نیروی انسانی, تجهیزات و سرمایه تهیه می شود.

به عنوان مثال داشتن یک برنامه کسب و کار مناسب هنگام ارائه تقاضای دریافت وام ازموسسات اعتباری همچون بانک ها نقش موثری در تصمیم گیری آنها برای حمایت از شرکت شما و پروژه های در دست اجرای شما دارد.

در ادامه با اطلاعات مورد نیاز برای تهیه یک برنامه کسب و کار آشنا می شویم.

ادامه نوشته

شماره 26 ماهنامه عصر فناوری اطلاعات منتشر شد

در این شماره می خوانید:
سيطره فناوري
هاي مدرن بر سرمايه هاي ملي وجهاني(ديدگاه)

18 گام براي انتخاب سيستم اطلاعات منابع انساني
ده ويژگي برتر مديران موفق فناوري اطلاعات
تغيير و تحول در سيستم هاي اطلاعاتي سازمان ها
مروري بر متدولوژي هاي مهندسي مجدد فرآيندها
برنامه ريزي استراتژيک فناوري اطلاعات و ارتباطات در سازمان ها
يکپارچگي کامل اطلاعات سازمان؛ از طريق به کارگيري ERP، BI و KM
بازار جهاني ATM و پيش بيني رشد آن تا سال 2011
بررسي راه کارهاي متن باز موجود براي نصب و پيکربندي اتوماتيک لينوکس
به‌کارگيري متدولوژي ها در پيش برد اهداف سازماني
IT Club کاري از گروه آي ک ک
قيمت گذاري در فضاي اينترنت
فناوري هاي برتر فناوري اطلاعات در سال 2006
سيستم RFID و کاربردهاي آن
همه‌چيز درباره انرژي هسته اي
کار از راه دور؛ چشم اندازي از تاثير فناوري اطلاعات بر محيط هاي کاري Tele Working

و چند مقاله دیگر ... 

شماره‌هاي تماس ماهنامه : 70- 88914469